Van Gerven verheugd over aanpak zwijgcontracten in de zorg

Henk van Gerven

SP-Kamerlid Henk van Gerven is verheugd dat minister Schippers de zwijgcontracten in de zorg verder gaat aanpakken. ‘Als er sprake is van overlijden of een ernstig incident mag een zorginstelling patiënten of nabestaanden nooit de mond snoeren. Toch zijn er instellingen die na een overlijden of bij een ernstig incident zwijgcontracten aanbieden om zo hun eigen straatje schoon te vegen. Dat is onethisch. Patiënten of nabestaanden moeten vrijuit kunnen praten, anders worden ze dubbel gestraft,’ aldus Van Gerven.

Onlangs werd via het radioprogramma Argos bekend dat het Hilversumse Tergooi Ziekenhuis een geheime deal sloot met de nabestaanden van een overleden patiënt. Van Gerven stelde dit aan de orde via Kamervragen en een debat. De nabestaanden kregen geld, maar mochten niet meer spreken met de pers of media of naar de tuchtrechter of het Openbaar Ministerie gaan.

Van Gerven stelt dat een compensatie door een zorginstelling van de kosten die nabestaanden hebben door het overlijden van een patiënt of bij ernstige gezondheidsschade een goede zaak is. ‘Maar in contracten mogen nooit voorwaarden worden opgenomen die mensen ervan weerhoudt om vrijuit te kunnen spreken. Ook mag de rechtsgang naar bijvoorbeeld tuchtrechter of Openbaar Ministerie niet worden belemmerd. Dat is niet in het belang van de patiënt en diens naasten.’

De minister heeft inmiddels opdracht gegeven aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg om zwijgcontracten onmogelijk te maken. Mensen die daarmee te maken hebben, kunnen zich melden bij de Inspectie.

Betrokken SP'ers