SP dient initiatiefwet in voor meer en beter bewegingsonderwijs

Om de strijd tegen overgewicht onder jongeren aan te gaan, moet ieder kind drie uur per week gymles krijgen op school. Dat stelt SP-Kamerlid Michiel van Nispen voor in zijn initiatiefwet voor meer en beter bewegingsonderwijs. Van Nispen: ‘Iedereen weet dat sporten goed voor je is. Toch is 1 op de 10 kinderen in ons land te zwaar. Om daar verandering in te krijgen, moeten kinderen worden gestimuleerd om meer te sporten. Ik dien een initiatiefwet in om dit te regelen.’ De SP koppelt een investering van 150 miljoen euro aan de investering in beter bewegingsonderwijs.

Naast de verplichting tot drie uur bewegingsonderwijs per week wil Van Nispen ook in de wet vastleggen dat het bewegingsonderwijs door een gekwalificeerd vakdocent wordt gegeven. De Onderwijsinspectie moet er op toe gaan zien dat dit gebeurt. ‘Als kinderen meer sporten, verbeteren de leerprestaties. Dit voorstel is dus zowel goed voor de fysieke conditie van kinderen, als voor de ontwikkeling van hun brein,’ aldus Van Nispen.

De SP kiest er voor om scholen centraal te stellen in het voorstel, zodat alle kinderen dezelfde kansen krijgen om kennis te maken met sporten. Van Nispen: ‘Toegang tot sport is voor ieder kind van groot belang. Daarom moeten we dit via de scholen organiseren. Zo weten we zeker dat het aantal uren sport in de week niet afhangt van de interesses en financiĆ«le mogelijkheden van de ouders.’

Scholen krijgen als het aan de SP ligt 150 miljoen euro per jaar om beter bewegingsonderwijs te organiseren. Een bedrag dat zichzelf terugverdient omdat extra beweging op termijn leidt tot lagere uitgaven aan gezondheidszorg en een beter opgeleide beroepsbevolking met mogelijk hogere belastinginkomsten.