"Atlas van de Macht" brengt economische netwerken in beeld

Vanmiddag om twee uur vindt op het Beursplein in Amsterdam de presentatie plaats van de "Atlas van de Macht", een lijvig en kleurrijk boekwerk dat de economische macht in Nederland in kaart brengt. Aan de presentatie werken onder andere mee cabaretier Erik van Muiswinkel en SP-fractievoorzitter Jan Marijnissen.

Dertig jaar geleden sprak vakbondsvoorman Jan Mertens voor het eerst over de beangstigende concentratie van economische macht in handen van wel erg weinig mensen. De "200 van Mertens" werden een begrip en leidden tot een aantal studies naar de macht in ons land. De roep om democratisering van de economische macht, begin jaren zeventig, werd door de nieuwe inzichten in de economische netwerken geschraagd. In de jaren tachtig en negentig werd het echter heel stil op dit vlak. Het werden de jaren van een ondernemersvriendelijk regeringsbeleid, privatisering en marktwerking, waardoor de macht van (met name grote) ondernemingen toenam, terwijl het inzicht in hun werkwijze juist afnam.

In 1996 stelde SP-voorzitter Jan Marijnissen voor een nieuw onderzoek naar de netwerken van de economische macht te verrichten. Twee jaar later is dat werk voltooid, door Karel Glastra van Loon (free-lance journalist en schrijver), Nico Schouten en Tiny Kox (verbonden een het Wetenschappelijk Bureau van de SP) en Paul de Ridder (uitgever van de Papieren Tijger). Het boek bevat o.a. een top-50 van bedrijven (met een groot aantal portretten van die bedrijven) en een top-100 van ondernemers (met biografieën van de hoofdrolspelers) en de beschrijving van vele netwerken die zij onderling onderhouden.

De aanbieding van het eerste exemplaar gebeurt vanmiddag op een passende plaats: in een tent op het Beursplein. Daarna kan informeel gesproken worden met de schrijvers van de 160 pagina’s tellende Atlas (winkelprijs f 39,90).

Zie voor een uitvoerige recensie het Tribune-artikel "Wie delen echt de lakens uit?" De Atlas van de Macht is een uitgave van Papieren Tijger en Ketch-Up Press.