column
Emile Roemer:

Gekruiste vingers en gebalde vuisten

Voetbal beheerst het leven. Het is ook niet niks, dat we voor het eerst sinds 32 jaar in de WK-finale staan. Waar je ook komt, alles kleurt op dit moment Oranje. Prachtig gezicht. Net als ieder ander zit ik zondag met gekruiste vingers voor de TV.

Gisterenavond zat ik ook voor de TV, kijkend naar NOVA, maar toen met gebalde vuisten. 2175 mensen verliezen hun baan bij MSD is Oss. Niet omdat het bedrijf in moeilijkheden zit. Integendeel. Voor een paar grijpstuivers meer winst sluit het Amerikaanse moederbedrijf MSD de complete onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling plus een deel van de productie. Wat 5 jaar geleden nog een prachtig familiebedrijf was in handen van Akzo Nobel, is inmiddels ten prooi gevallen aan een nietsontziende Amerikaanse multinational die niets geeft om al die families en de toeleveranciers in de regio Oss.

Dit is kapitalisme in zijn meest rauwe vorm. Met één pennenstreek vanuit de andere kant van de wereld, worden het leven en welzijn van velen op zijn kop gezet. De SP in Oss en omgeving staat klaar om het personeel te steunen in hun acties. De SP landelijk zal er ook voor ze zijn. We gaan alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat werkgelegenheid behouden blijft.

We moeten ons als samenleving, niet alleen in Nederland, maar in de hele wereld, wapenen tegen dit soort praktijken. Want dit speelt niet enkel in Oss of Nederland. Dit is aan de orde van de dag. Het is pure vernietiging van menselijk kapitaal en kennis. De Nederlandse regering moet internationaal een vuist maken, en dit soort handel in bedrijven waarbij complete regio's ontwricht raken aan banden leggen. Niemand is hierbij gebaat, enkel die paar mensen die lachend het geld binnen schrapen. Ik hoor graag wat jij er van denkt.

Het ontslag van al die mensen bij Organon is net zo onnodig als het massaontslag van 15.000 postbodes. Ook hier is geld belangrijker dan de mens. TNT was een prima en gezond bedrijf, maar de post moest zo nodig worden geliberaliseerd. Concurrenten stonden op, maar concurreerden niet op kwaliteit, maar op arbeidsvoorwaarden. Weer zijn de werknemers de dupe en de consument is er echt niets wijzer van geworden.

Dit alles is één van de bestaansredenen van de SP. Als partij vechten wij tegen de willekeur van dit tekentafel-kapitalisme. Dat geen enkel oog heeft voor de mens, maar enkel voor de belangen van het grote geld.

Betrokken SP'ers