www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Partij :: Gekozenen

Tiny KoxSP-senator Tiny Kox

Tiny Kox (1953, Zeelst) studeerde na de HBS-A in Eersel (1970) aan de HEAO in Eindhoven (1973) en haalde daarna zijn Kandidaats Rechten aan de Universiteit van Tilburg (1975), in welke plaats hij sinds 1973 woont. Van 1978 tot 1982 was hij werkzaam als coördinator van de Tilburgse Rechtswinkel. In 1978 werd hij hoofdredacteur van de Buurtkrant, een actiekrant voor huurders en woningzoekenden, uitgegeven door de SP, waarvan hij in 1975 lid was geworden. In 1981 werd hij hoofdredacteur van het SP-partijblad De Tribune en lid van het Dagelijks Bestuur van de SP, welke functies hij tot 1994 bekleedde. In 1982 werd hij de eerste SP'er in de Tilburgse gemeenteraad, waarvan hij lid bleef tot 1999. In 1994, toen de SP zijn entree in de Tweede Kamer maakte, werd hij algemeen secretaris en belast met de dagelijkse leiding van de partij. Op de congressen van 1996 en 1999 werd hij in die functie herkozen, welke hij vervulde tot 2003. Tussen 1994 en 2003 leidde hij de verkiezingscampagnes en was hij betrokken bij de landelijke buitenparlementaire acties. Op het 12de congres in 2003 nam hij afscheid als algemeen secretaris; twee dagen later werd hij gekozen als lid van de Eerste Kamer, waar hij nu voorzitter is van de SP-fractie. Vanuit zijn functie als voorzitter is hij ook lid van het partijbestuur van de SP. Ook vertegenwoordigt hij de fracties van SP in Tweede en Eerste Kamer in de parlementaire assemblees van de Raad van Europa. Namens Nederland is hij ondervoorzitter van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa

Lees ook de maidenspeech van Tiny Kox (17 juni 2003 over de Wet Internationale Misdrijven)

Ook benieuwd naar de mens achter de politicus...?

Blijf op de hoogte

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief van Emile Roemer en belangrijk nieuws van de SP:

SP Nieuws
Studio SP