www.sp.nl/ewoutirrgang

sp.nl/Ewout Irrgang

Statement voor Tweede Kamerverkiezingen juni 2010

Ewout Irrgang

Drs. Ewout Irrgang werd geboren in Utrecht op 20 juli 1976. Na het behalen van zijn VWO-diploma (Breukelen, 1994) ging hij politicologie studeren aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Een jaar later startte hij gelijktijdig een tweede studie, economie, aan de Universiteit van Amsterdam. In 1999 rondde hij zijn studie Politicologie af en een jaar later behaalde hij zijn tweede universitaire titel als econoom.

“De macht van aandeelhouders is veel te groot. Sommige van hen proberen enkel voor korte-termijnwinst goede bedrijven op te splitsen.Dit is schadelijk voor de Nederlandse economie op de lange termijn. We moeten daarom deze sprinkhanen bestrijden.”

Ewout Irrgang is sinds 1997 lid van de SP, waarvoor hij in Amsterdam ook bestuursfuncties bekleedde. Van 1998 tot 2005 werkte hij als beleidsmedewerker bij de Tweede-Kamerfractie waar hij zich bezighield met de portefeuille Financiën. Vanaf mei 2005 werkte Irrgang voor de afdeling monetair en economisch beleid van De Nederlandsche Bank.
In oktober 2005 werd Ewout Irrgang beëdigd tot Tweede-Kamerlid voor de SP. Hij volgde Piet de Ruiter op, die zich terugtrok na een lange periode van ziekte. Sinds die tijd was hij spraakmakend financieel woordvoerder van de SP-Tweede Kamerfractie. Voor de verkiezingen van september 2012 besloot Irrgang zich niet opnieuw verkiesbaar ts stellen.

“Ik ben tegen armoede en onrechtvaardigheid. En dat geldt zowel voor Nederland als daarbuiten.”

Irrgang heeft een vriendin, en woont in Amsterdam.

/ :: nieuws

Studio SP