www.sp.nl/agneskant

Homepage SPSlash Agnes Kant
sp.nl/Agnes Kant

Agnes Kant Agnes Kant

Dr. Agnes Kant werd geboren op 20 januari 1967 in Hessisch-Oldendorf (Duitsland). Na voltooiing van de VWO-opleiding in Zutphen studeerde ze gezondheidswetenschappen aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Ze studeerde in 1989 af als epidemioloog en werkte daarna vijf jaar als wetenschappelijk onderzoeker aan dezelfde universiteit. Dat onderzoek (naar de organisatie van de screening op baarmoederhalskanker) leidde uiteindelijk tot haar promotie in 1997. Intussen zat Kant politiek niet stil.

“Als woordvoerder ‘zorg’ in de Kamer heb ik veel baat gehad bij de kennis die ik gedurende mijn studie heb opgedaan. Dat heeft me geholpen, maar ook niet meer dan dat. In de politiek is kennis heel belangrijk; maar nog belangrijker is de passie waarmee je je standpunten formuleert, verdedigt en ervoor strijdt.”

Ze werd voorzitter van de SP-afdeling in haar woonplaats Doesburg. Bij de raadsverkiezingen van 1994 werd de SP er met 29 procent van de stemmen de grootste partij en Agnes Kant zelf gemeenteraadslid. Even later ging ze ook aan de slag als beleidsmedewerker voor de nieuwgekozen SP-fractie in de Tweede Kamer, waar ze zich bezighield met Binnenlandse Zaken en de fractiecoördinatie. Ondertussen bleef haar belangstelling onverminderd uitgaan naar de gezondheidszorg.

Sinds mei 1998 was Agnes Kant Tweede-Kamerlid voor de SP. Bij de Tweede Kamerverkiezingen 2006 stond Kant tweede op de lijst van de SP. Ze haalde 169.664 voorkeursstemmen. Haar speciale aandacht ging altijd uit naar de gezondheidszorg. Ze was ondervoorzitter van de Kamercommissie voor Jeugd en Gezin. Op dat laatste beleidsterrein tekende Kant voor het eerste SP initiatiefwetsvoorstel Speelruimte voor kinderen.

Kant is mede-initiatiefnemer van het comité Zorg Geen Markt. De ondertekenaars van dit manifest (meer dan 15.000 mensen die werkzaam zijn in de zorg) spreken zich uit tegen de ingeslagen weg van marktwerking in de zorg.

Agnes Kant was jarenlang de secretaris van de SP-fractie. Op 19 april 2007 debuteerde ze als ondervoorzitter van de Tweede Kamer. Op 20 juni 2008 werd Kant door de Tweede Kamerfractie gekozen als fractievoorzitter van de SP. Dat bleef ze tot 5 maart 2010. In haar laatste weken als Kamerlid sleepte zij nog drie wetsvoorstellen voor een menselijker thuiszorg door de Tweede Kamer.
Agnes Kant is getrouwd en moeder van twee dochters.

/ :: nieuws

Studio SP