www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Actueel :: 20-08-2014 14:38

Samen leven: tegen extremisme

Tientallen maatschappelijke, religieuze en politieke organisaties hebben de handen ineen geslagen tegen de opmars van de terreurcampagne van IS. De SP steunt dit initiatief. ‘De terreurcampagne van de Islamitische Staat (IS) in Irak en Syrië kent geen grenzen. Religieuze en etnische minderheden worden afgeslacht en opgejaagd. Dit extremisme moet met kracht bestreden worden. Door de solidariteit en onderlinge lotsverbondenheid tussen bevolkingsgroepen te versterken en niet door de tweedracht tussen mensen te vergroten, zoals extreemrechts doet. Haat bestrijd je niet met haat.’ Zo schrijven zij in het manifest.

Oekraïne

SP: steun door boycot getroffen bedrijven

Emile RoemerDe SP steunt het werkgeverspleidooi voor steun aan door de Russische boycot getroffen bedrijven. Het wordt de hoogste tijd dat het kabinet in actie komt. De partij wil dat er geld beschikbaar komt vanuit de Europese Unie om getroffen boeren en tuinders voor 50 procent te compenseren voor schade door de Russische boycot. ‘Dit kan je niet allemaal onder ondernemersrisico scharen,' aldus fractievoorzitter Emile Roemer.

Doorrekening CPB

Leijten toont aan: langdurige zorg is betaalbaar en kan eerlijker

Renske LeijtenSP-Kamerlid Renske Leijten presenteert vandaag de doorrekening van het Centraal Planbureau (CPB) voor een alternatieve manier om premie voor de langdurige zorg (AWBZ) te heffen. De doorrekening laat zien dat AWBZ-premies al jaren niet volledig terecht komen bij de zorg en dat de zorgpremies een stuk eerlijker kunnen door de premie over alle schijven van de belasting te heffen. Nu gebeurt dat alleen over de eerste twee schijven van de belasting.
Oekraïne

Vier vragen aan Jasper van Dijk over ontwikkelingen in Oekraïne

Jasper van Dijk

Deze week sprak de Tweede Kamer met het kabinet over de gevolgen van de vliegramp met vlucht MH17. Vier vragen aan woordvoerder Jasper van Dijk over het terugbrengen van de slachtoffers naar Nederland, het verloop van het onderzoek naar de ramp en de houding van de SP ten opzichte van Oekraïne en Rusland. ‘Er komt weinig terecht van het staakt-het-vuren dat Oekraïne heeft toegezegd. Ik heb het kabinet gevraagd of het mogelijk is dat het Oekraïense leger de aanwezigheid van internationale waarnemers aangrijpt om gebied te heroveren op de separatisten. We weten niet of dat zo is, maar het zou kunnen. Het is van groot belang dat de Nederlanders in alle rust hun werk kunnen doen.'

Rouw en medeleven

Rouw om slachtoffers en medeleven met nabestaanden vlucht MH17

SP-leider Emile Roemer is geschokt en bedroefd om het tragische nieuws over het neerstorten van vlucht MH17 in Oekraïne. ‘Dit is nieuws om stil van te worden. Zoveel slachtoffers, wat een drama. De SP–fractie leeft mee met de nabestaanden en rouwt om de slachtoffers. Wij wensen allen die een familielid, vriend of bekende hebben verloren heel veel sterkte toe.’

Condoleance Emile Roemer en Tiny Kox tekenen het condoleanceregister in Den Haag

'passend' onderwijs

Siderius vraagt ouders naar ervaringen met ‘passend’ onderwijs

Tjitske SideriusSP-Kamerlid Siderius wil van ouders van zorgleerlingen hun ervaringen horen met het zogenaamde passend onderwijs. Er gaat veel veranderen in het speciaal onderwijs. Het kabinet wil dat kinderen met een beperking, stoornis, chronische ziekte of handicap naar het reguliere onderwijs gaan. Op het speciaal onderwijs is straks voor veel minder kinderen plaats. Siderius: ‘Ik maak mij zorgen over deze plannen. De SP krijgt signalen dat ouders en leerkrachten bang zijn dat veel kinderen tussen wal en schip vallen. Het is immers maar de vraag of een kind het redt op een 'gewone' school. Daarbij krijgen leerkrachten te maken met grotere klassen en met kinderen die heel andere vormen van zorg en begeleiding nodig hebben.'

Nieuwsuur

SP regeert in steeds meer gemeenten mee

Mantelzorgboete

Mantelzorgers voeren actie tegen boete van Klijnsma

Sadet

Het comité Mantelzorgboete Nee voert actie tegen de mantelzorgboete van staatssecretaris Klijnsma. Onlangs overhandigde het comité het boekje 'De mantelzorger aan het woord' aan Eerste Kamerleden om hen ervan te doordringen dat het een oneerlijk en hard voorstel is. Daarnaast werden afgelopen weken bijna 5000 handtekeningen tegen de mantelzorgboete ingezameld via mantelzorger Johnny Rijks.

Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan
met het goede dat je doet