SP-succes: Nederland moet zich inzetten om bevroren Russische miljarden aan te spreken

Een voorstel van de SP om te onderzoeken of de bevroren Russische miljarden op Westerse bankrekeningen kunnen worden gebruikt als drukmiddel tegen het Russische regime werd vandaag door een ruime meerderheid van de Tweede Kamer aangenomen. De miljarden raken de Russische elite in de portemonnee en kunnen de Oekraïense wederopbouw ondersteunen. Rusland moet onder druk gezet worden om de agressie te staken en tot vrede te komen.

Als onderdeel van de sanctiemaatregelen staat er voor ongeveer 400 miljard dollar aan Russische bevroren tegoeden op Westerse bankrekeningen. Voor een gedeelte is dit van de Russische staat, voor een ander gedeelte is dit van Russische oligarchen, de elite die Poetins regime steunt.

SP-Kamerlid Sarah Dobbe diende een voorstel in om te onderzoeken hoe deze bevroren miljarden gebruikt kunnen worden om de Russische elite onder druk te zetten om de agressie te staken en voor wederopbouw van Oekraïne: ‘De belangen van mensen worden in een oorlog minder gediend dan die van kapitaal en wereldleiders. Het kunnen inzetten van deze miljarden ontziet de Russische werkende klasse, die door de Russische elite wordt onderdrukt en als kanonnenvoer naar het front wordt gestuurd. Hiermee kan ruimte worden gemaakt voor een pad naar vrede, in plaats van een wapenwedloop. Een permanente oorlog moet voorkomen worden en dit bloedvergieten moet stoppen.'

Het is inmiddels bijna twee jaar geleden dat Poetin de illegale inval in Oekraïne is begonnen. Deze oorlog veroorzaakt tot op de dag van vandaag onvoorstelbaar menselijk leed en kost veel onschuldige levens. Een half miljoen mensen hebben tot nu toe het leven verloren in het conflict.

Dobbe: 'Rusland heeft met de inval in Oekraïne het internationaal recht geschonden. Dat is onacceptabel. Rusland mag niet worden beloond voor deze illegaliteit en de slachtoffers van oorlogsmisdaden moeten gerechtigheid krijgen. Oekraïne heeft het volste recht zichzelf te verdedigen en verdient daarin ook onze steun. Tegelijkertijd is het ook zo dat oorlogen niet eindigen door ontelbaar veel wapens te sturen en mensenlevens op te offeren op het slagveld. Er moet een pad naar vrede en wederopbouw worden gevonden en ook Nederland moet zich daarvoor inzetten. Ons voorstel voor het inzetten van de Russisch miljarden kan daaraan bijdragen.'