Van Bommel: Schort toelatingsgesprekken EU-Turkije op

Harry van Bommel

SP-Kamerlid Harry van Bommel heeft met scherpe bewoordingen gereageerd op de arrestatie van enkele prominente pro-Koerdische politici in Turkije. Van Bommel: Meer dan 10 democratisch gekozen vertegenwoordigers werden van hun bed gelicht in Turkije. De zoveelste illustratie dat Turkije de beginselen van de democratische rechtsstaat overboord heeft gegooid. De toelatingsgesprekken voor EU-lidmaatschap van dit land moeten echt onmiddellijk opgeschort worden. Ook moet de wapenexport onmiddellijk aan banden worden gelegd.’

De opgepakte politici, waaronder voorzitter Selahattin Demirtas en co-voorzitter Figen Yuksekdag, zijn lid van de Democratische Partij van de Volkeren (HDP). Met 59 van de 550 zetels in het parlement is dat de derde partij van het land. Eerder werd al de burgemeester van de Koerdische stad Diyarbakir gearresteerd en werden pro-Koerdische media gesloten. Sinds vorig jaar zomer is, na een langdurig staakt-het-vuren en onderhandelingen over vrede, het gewapende conflict met de PKK in het zuidoosten van het land opnieuw opgelaaid.

Van Bommel: ‘Het is belangrijk dat de internationale gemeenschap zich stevig uitspreekt. Ik roep premier Rutte op dat te doen. In plaats van het oppakken van parlementsleden, wat alleen maar bijdraagt aan verder oplopende spanningen, zou Turkije serieus werk moeten maken van het herstarten van de vredesonderhandelingen.’