Smaling: ‘Leg RyanAir aan de ketting’

Eric Smaling

De SP wil dat staatssecretaris Dijksma direct ingrijpt bij RyanAir. De goedkope luchtvaartmaatschappij buit haar piloten en cabinepersoneel op een schandalige manier uit. Volgens SP-Kamerlid Eric Smaling is het mooi geweest: ‘Over de rug van cabinepersoneel wordt een prijsoorlog uitgevochten. Mensen zitten tot hun nek in de schulden en werken zich soms letterlijk ziek. Daar hoeven we niet aan mee te werken.’

Smaling: ‘De duurstbetaalde stoel in een RyanAir vliegtuig is doorgaans die van de piloot. Die moet zich voor tienduizenden euro’s inkopen bij het bedrijf en verdient dat dan met een armzalig loon niet of nauwelijks terug. Ook het cabinepersoneel wordt uitgeperst door deze Ierse prijsvechter. Die zitten soms letterlijk dagenlang op de luchthaven te wachten, zonder te weten of er die dag werk voor ze is of niet. Daar krijgen ze dan drie tientjes voor. Ondertussen wordt de directie van RyanAir schathemeltjerijk.’

Volgens het SP-Kamerlid is ingrijpen door het kabinet nu onvermijdelijk. ‘Uitbuiting hoeven we niet te accepteren in Nederland. Wij willen dat Nederlandse luchthavens alleen nog maar opengesteld worden voor luchtvaartmaatschappijen die niet hun geld verdienen over de rug van hun personeel. Ook moet de inspectie een einde maken aan de schijnzelfstandigheid die Ryanair-piloten opgedrongen krijgen.’