SP-senator Kox: Rusland isoleren gevaarlijk

Moskou
Persconferentie Moskou, in het midden Sergey Naryshkin, voorzitter Duma en Anne Brasseur, president Parlementaire Assemblee Raad van Europa

De Raad van Europa blijft met het Russische Parlement zoeken naar manieren om de samenwerking in Europa's grootste en oudste verdragsorganisatie te herstellen. Dat zegt SP-senator Tiny Kox na besprekingen deze week in Moskou met de leiding van de Staatsduma en de Russische delegatie in de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa.

Sinds dit voorjaar zijn de relaties ernstig verstoord vanwege de crisis in Oekraïne. Russische leden is tot eind van dit jaar het stemrecht in de assemblee ontnomen, waarop zij hun activiteiten op een laag pitje hebben gezet. Kox, voorzitter van de linkse fractie in de 315-koppige assemblee:  'We moeten Rusland niet isoleren. Dat is gevaarlijk, daar komen ongelukken van, zeker in tijden van geopolitieke crisis.'

Kox sprak met drie Europese collegafractievoorzitters en president Anne Brasseur van de Straatsburgse Assemblee in Moskou met Dumavoorzitter Sergey Naryshkin - vertrouweling van president Putin - en een groot aantal Russische parlementsleden over de noodzaak de spanning in Europa niet verder te laten oplopen. Terugkeer van de Russische delegatie in Januari 2015 in de 315-koppige assemblee van alle 47 Europese lidstaten, zou een positief signaal zijn temiden van tal van negatieve signalen. Zo spreken de 28 lidstaten van Europese Unie komende maandag juist over een eventuele aanscherping van de sancties tegen Rusland. Ook de Amerikaanse president Obama dreigt met 'een hogere rekening voor Rusland' als de wankele wapenstilstand in Oekraine sneuvelt. Kox: 'Ik vind dat dreigen met nog meer sancties contraproductief en gevaarlijk. Rusland dreigt met nieuwe stappen tegen wat president Putin 'de dollardictatuur' noemt, die na het einde van de Koude Oorlog volgens hem is ontstaan en de wereld steeds instabieler maakt. Over en weer wordt grote economische en politieke schade berokkend, terwijl we geen stap dichterbij een echte oplossing van de crisis in Oekraine komen en het gevaar van een nieuwe Koude Oorlog steeds groter wordt.'

Kox: 'Ik vind het belangrijk dat de Raad van Europa in ieder geval wel kan blijven functioneren als platform voor parlementaire diplomatie. Door de sancties kunnen vooraanstaande Russische parlementsleden niet langer naar Brussel komen voor overleg met het Europees Parlement. Evenmin mogen ze in lidstaten van de EU met leden van nationale parlementen praten.  Alleen de Raad van Europa kan hen nu nog ontvangen en vrijwaren voor arrestatie als ze buiten Rusland met ons willen praten. Daarom hoop ik dat in januari het gezonde verstand zal zegevieren in de parlementaire assemblee en Rusland weer zijn plek in de Raad van Europa kan innemen. We hebben de Russen nodig, niet omdat we het eens zijn maar omdat we een platform nodig hebben om na te gaan wat ons scheidt en bindt en om met elkaar te blijven overleggen hoe we voorkomen dat Europa opnieuw wegzakt in een Koude Oorlog, waarvan we juist nu het einde 25 jaar terug herdenken.' Kox: 'Eerder deze week waarschuwden oude rotten als Gorbatsjov en Kissinger voor een nieuwe Koude Oorlog. Dat is een teken aan de wand.'

Kox sprak ook met zijn Russische collega's over de MH17-ramp: 'Ook daarbij beperken de Europese sancties kennelijk de mogelijkheden tot de meest effectieve samenwerking van Nederland met de Russen. Intensiever contact had eraan kunnen bijdragen dat de resten van het vliegtuig eerder geborgen waren en het onderzoek naar de oorzaken was versneld. Ik hoop dat minister Koenders op dit punt voortvarender handelt dan zijn voorganger Timmermans.'