Kamer steunt SP: geen wapenhandel met foute regimes

Geen wapenhandel met landen waar de mensenrechten worden geschonden en waar geen vrije verkiezingen plaatsvinden. Dat voorstel van SP-Kamerlid Jasper van Dijk werd vandaag aangenomen in de Tweede Kamer. Van Dijk is zeer verheugd: ‘De regering liet ruimte om wapens te leveren aan dictatoriale regimes vanwege economische belangen. De recente opstanden in de Arabische regio laten zien dat deze wapens worden ingezet tegen de eigen bevolking. Een verbod op wapenhandel met foute landen is dan ook zeer gerechtvaardigd.’

De regering had in maart, na de onrusten in Egypte, Libië en Bahrein, al aangekondigd het wapenexportbeleid te willen aanscherpen. Maar de voorstellen waren uiterst teleurstellend. Van Dijk: ‘De regering weigert bijvoorbeeld wapens te controleren die via Nederland worden geëxporteerd, omdat men vertrouwt op controle door de andere EU-lidstaten. Deze landen bleken in de praktijk veel te gemakkelijk wapens te leveren, ook aan foute regimes. Nederland moet geen medewerking verlenen aan het neerslaan van een bevolking die hunkert naar vrijheid en democratie.’

De SP is blij dat de Tweede Kamer steun geeft aan een flinke aanscherping van het wapenexportbeleid. Van Dijk wil dat de regering zijn motie zo spoedig mogelijk uitvoert. ‘Dagelijks zien we dat de bevolking van de Arabische regio democratische hervormingen eist. Nederland moet dan niet via de achterdeur wapens leveren aan deze regimes.’