Dagboek Israël: Dag 1, Tel Aviv

Een SP-delegatie bestaande uit fractievoorzitter Emile Roemer, Kamerlid Harry van Bommel en medewerker Guido van Leemput is op dit moment op werkbezoek in Israël. Doel van de reis is het leggen van directe contacten met actieve Israëlische en Palestijnse burgers, politici, activisten en bestuurders. Voor SP.nl houden ze een dagboek bij.

Dag 1: Tel Aviv

De zevendaagse trip van de SP-delegatie is van start gegaan in de zomerhitte van Tel Aviv met een bezoek aan ambassadeur Michiel den Hond. Den Hond vertelt in zijn kantoor op de 14 e verdieping van de fraaie ambassade in de zakenwijk van Tel Aviv over de recente geschiedenis van het vredesproces tussen Israël en de Palestijnen. De Israëlische politiek heeft in de loop van de afgelopen twintig jaar leren erkennen dat een tweestatenoplossing nodig is. Emile Roemer beaamt dat, maar voegt er aan toe: 'Het zijn nu vooral woorden. In daden lijkt het precies de andere kant op te gaan.' De komende maanden worden weer heel spannend. Het zogeheten Kwartet, bestaande uit de VS, Rusland, de EU en de VN is afgelopen maandag nieuwe besprekingen begonnen, maar ook de ambassadeur kent de details daarvan nog niet. Duidelijk is wel dat er niet veel vooruitgang is geboekt.

Een foto van een eerder bezoek van Harry van Bommel aan Israël: Bedoeïenen rond een Israëlische nederzetting

Ook de vertegenwoordiger van de EU, Andrey Standley, die we ’s middags in zijn superbeveiligde kantoor bezoeken, kent de stand van zaken van de onderhandelingen niet. Standley vertelt over de moeilijke situatie zoals hij die ervaart van het vredesproces. Hij gaat in op de plannen van de Palestijnen om vrijdag 15 juli te beginnen met een procedure om lid te worden van de VN. Zeker 128 leden moeten dat goedkeuren in september, maar ook de Veiligheidsraad. In die raad maken de Palestijnen weinig kans, maar in de Algemene Vergadering is het zeker mogelijk dat 128 van de 193 lidstaten Palestina als lid van de VN zullen erkennen. Wat daarvan de politieke gevolgen zijn, is nog moeilijk te overzien. 'Ook niet wat de gevolgen zijn als dat plan mislukt', zegt Roemer, die van mening is dat Nederland Palestina als staat en als lid moet erkennen: 'Dat schept duidelijke politieke feiten die bevorderlijk kunnen zijn voor onderhandelingen over een tweestatenoplossing.'

We bezoeken de activisten Beate Zilversmidt en Adam Keller in hun hete flat op de vierde verdieping van een flat. 'Dit is ons kantoor waar we ’s nachts kamperen,' zegt Beate over het met boeken, posters en vredesaffiches volgepakte huis. Adam moet na een half uur snel weg naar de Russischtalige tv om te vertellen over de gerechtelijke actie die hun organisatie Gush Shalom onderneemt tegen de deze week aangenomen Anti Boycot wet. Iedere firma die op de Westelijke Jordaanoever zaken doet en zich benadeelt voelt, kan een klacht indienen tegen mensen en organisaties die oproepen tot het boycotten van producten uit de Bezette Gebieden. Gush Shalom zal zich daaraan houden op straffe van faillissement. 'Deze wet is een inbreuk op de vrijheid van meningsuiting en Gush Shalom zal dat voorleggen aan de hoogste rechter.'

Eilat Maoz en Merav Amir zitten in het zelfde schuitje als Gush Shalom. Zij zijn actief voor Vrouwen voor Vrede en hebben studie gemaakt van de bedrijven en personen die profiteren van de bezetting. Hun rapporten worden overal gebruikt om druk uit te oefenen op bedrijven om niet langer aan de bezetting te verdienen. Ook zij verzetten zich tegen deze wet bij de rechtbank. Onder het eten praten zij ons helemaal bij over de Israëlische economie en de positie van vrouwen in Israël en de Palestijnse gebieden. Emile Roemer: 'Het was een levendige en drukke dag die een goede indruk gaf van de spanningen in de Israëlische maatschappij.'