Sharon Gesthuizen in Nigeria: Dag 1, Lagos

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen is van 18 tot 23 december in Nigeria om te onderzoeken welke gevolgen de oliewinning in de Niger delta op de bevolking heeft. Ze ontmoet betrokkenen van alle verschillende partijen en bezoekt daarbij de belangrijkste plaatsen. Iedere dag verschijnt een kort verslag van haar bezoek op deze site. Vandaag dag één: Lagos.

Na een wonderbaarlijk geslaagde vlucht - velen strandden afgelopen vrijdag op Schiphol maar het vliegtuig naar Nigeria vertrok gelukkig - goed aangekomen in een bedrukkend warm Lagos. zaterdagavond sprak ik met een zestal journalisten die naar het hotel waren gekomen om te horen wat ik van plan ben in de delta. Waarom heeft het zolang geduurd voordat de Nederlandse politiek zich met de delta ging bemoeien, vroegen zij mij. Dat is lastig uit te leggen. In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat verschillende ministers en staatssecretarissen niet stonden te springen om zich uit te laten over wat er aan de hand is.

Is dat omdat het een heel lastige situatie is waarbij corruptie in het land een belangrijke rol speelt? Of heeft het er ook mee te maken dat men Shell niet in diskrediet wil brengen? Nigeria heeft nog een heel erg lange weg te gaan voordat het kan worden gezien als een ontwikkeld land. Er is nauwelijks sprake van een elektriciteitsnetwerk - bijna alle stroom komt van generatoren - en er is op de meeste plaatsen geen stromend water.

De straten van Lagos zijn die van de meeste andere landen waar een straatarme bevolking met allerlei handeltjes wanhopig probeert de dagelijkse kost bij elkaar te sprokkelen. Toerisme kent het land niet echt; Nigeria is gevaarlijk wordt gezegd. In het zuiden zijn milities actief die strijden tegen de oliemaatschappijen en de kans dat je hier beroofd of ontvoerd wordt is reëel. Daarnaast heeft het land mede door de internetcriminaliteit (zoals phishing) die hiervandaan gebeurt een slechte naam.

Toch is de Niger delta heel erg rijk: er zit zoveel olie in de grond dat niet alleen de Nederlanders maar ook de Fransen, de Canadezen, Amerikanen en anderen hier met maatschappijen gevestigd zijn. Helaas heeft de bevolking alleen maar last van de winning - vervuiling van water, gronden en lucht waardoor een normaal leven in de delta onmogelijk wordt. Waar blijft het geld? De maatschappijen strijken natuurlijk de winst op, maar ook de bovenlaag van de Nigeriaanse bevolking vaart er wel bij. Door de uitgelekte Wikileaks documenten van verleden week hebben we daarover het nodige geleerd.