Eerste Kamer koerst af op parlementaire enquête Irak

De teleurstelling van de Eerste Kamer over de beantwoording van ruim 100 vragen over de Irakoorlog door de regering is de eerste stap naar een parlementaire enquête. Die conclusie trekt SP-senator Arjan Vliegenthart na beraad van de Senaatscommissie deze middag. Vliegenthart: 'Met de gegeven antwoorden kan de Eerste Kamer niets. De regering blijft weigeren openheid te geven. De parlementaire enquête hangt in de lucht nu ook de VVD een onderzoek niet meer uitsluit. En dat heeft de regering dan aan zichzelf te danken door op deze manier de Eerste Kamer te schofferen.'

Na zeven maanden voorbereiding antwoordde de regering vorige week eindelijk op een honderdtal indringende vragen van de Eerste Kamerfracties van SP, PvdA, GroenLinks, D66 en PvdD. De kwaliteit van die beantwoording werd echter alom beneden de maat gevonden op het Binnenhof.

De commissie Buitenlandse Zaken, Defensie, Ontwikkelingssamenwerking van de Eerste Kamer heeft daarom vanmiddag besloten nog eenmaal nadere vragen te stellen. Die zullen komende weken worden voorbereid en op 17 februari worden ingediend bij de regering. In vervolg daarop lijkt de kans groot dat de Senaat besluit tot een parlementaire enquête, nu de VVD-fractie een onderzoek niet meer uitsluit.

SP-senator Arjan Vliegenthart, die eerder het initiatief nam tot het stellen van de vragen, is blij dat de Kamer zich niet neerlegt bij de wijze van afhandeling door de regering: ‘Na vijf jaar durende onduidelijkheid over het Nederlandse besluitvormingsproces lijkt het parlement het nu wel welletjes te vinden. Oorlog voeren zonder evaluatie en beoordeling achteraf is niet alleen politiek onaanvaardbaar maar ook vol risico met het oog op de toekomst. Dat moeten we onze militairen, burgers en onszelf niet willen aandoen.’