'Let wel: De AOW-leeftijd blijft stijgen'

Pensioenactie

Na meer dan een jaar onderhandelen hebben de onderhandelaars van vakbonden samen met de werkgevers en het kabinet een pensioendeal gesloten. Helaas lijkt het erop dat deze verdere uitwerking van het pensioenakkoord ervoor gaat zorgen dat onze pensioenen nog meer mee gaan meebewegen met de financiële markten. SP Tweede Kamerlid Bart van Kent: ‘We gaan van het beste pensioenstelsel ter wereld naar een onzeker gokpensioen.’

Vóór dat er een akkoord werd gesloten waren er 3 eisen van de vakbonden en de SP. Op tijd kunnen stoppen met werken, pensioenopbouw voor flexwerkers en ZZP’ers én pensioenen die meestijgen met de prijzen. De SP ziet daar te weinig van terug en vindt dat er voor een rechtvaardig pensioen meer nodig is dan deze deal.

Er is besloten dat de AOW-leeftijd blijft stijgen, alleen iets minder snel. En er zijn wel mogelijkheden om eerder te stoppen met werken, maar echt harde afspraken zijn daar niet over gemaakt volgens Bart van Kent. ‘De gevolgen hiervan zijn niet te overzien, mensen gaan deze verslechteringen betalen met hun lichaam. Wij vinden dat de AOW-leeftijd niet omhoog moet, maar juist omlaag en mensen met zwaar werk moeten ook eerder kunnen stoppen met werken. Dat is een kwestie van beschaving. Over een pensioenopbouw voor ZZP’ers is er al helemaal niks geregeld. Wat dat betreft krijgt de deal dus een dikke onvoldoende’

Maar wat is er dan besloten over de pensioenen?

Bart van Kent: ‘Onze pensioenen worden straks nog afhankelijker van de markt. De eis om pensioenen mee te laten stijgen met de prijzen lijkt inmiddels helemaal overboord gekieperd. We zien nu juist hoe onzeker de financiële markten zijn, daar de pensioenen nog afhankelijker van maken is zeer onverstandig. Pensioenen zullen iets eerder stijgen als het goed gaat maar ook sneller dalen als het niet goed gaat. Pensioenen worden dus onzekerder.’

Uitpuilende pensioenpotten

Van Kent vervolgt: ‘De pensioenpotten puilen nu al uit maar de pensioenen laten meestijgen met de prijzen lijkt verder weg dan ooit met het nieuwe systeem dat er komt. Door de huidige rekenregels moeten pensioenfondsen zich nu arm rekenen, terwijl de gemiddelde rendementen hoog zijn. De oplossing hiervoor ligt dus niet in een ander systeem, maar in het aanpassen van de rekenregels. De SP heeft altijd gepleit voor andere rekenregels zodat pensioenen minder snel met de markt gaan meebewegen en er meer rekening kan worden gehouden met de behaalde rendementen. Op deze manier kunnen pensioenen weer meestijgen met de prijzen en zijn pensioenverlagingen van tafel. En dat is nodig, want sommige gepensioneerden zien al meer dan 12 jaar hun pensioen niet meestijgen met de prijzen en hebben zelfs verlagingen voor de kiezen gekregen. Het is onacceptabel dat dit in de pensioendeal wéér niet geregeld is’

Maar we hebben toch het beste pensioenstelsel ter wereld?

Van Kent: ‘Precies! Daarom lijkt het ons verstandig om onze pensioenen niet weg te geven aan de markt. Met een paar aanpassingen zorgen we voor een solidair stelsel voor jong en oud waarmee iedereen op tijd kan genieten van een fijne oude dag. Laten we daar afspraken over gaan maken’.

Wij willen een eerlijke oude dag! Jij ook?

Sluit je bij ons aan!

Geen generatiestrijd

In de pensioendiscussie wordt vaak een tegenstelling tussen jong en oud gecreëerd. Onterecht. We moeten stoppen met de zogenaamde strijd tussen generaties. Jongeren willen niet dat hun opa’s en oma’s telkens gekort worden op hun pensioen. Die vinden op hun beurt, dat er genoeg huizen gebouwd moeten worden voor hun kleinkinderen. Het is niet wij tegen zij. De SP staat voor een solidaire samenleving. Bij de SP zijn de pensioenstandpunten dan ook geen verkiezingsstunt. Een fatsoenlijke oude dag hoort bij onze manier van denken.