Klassen

De documentaireserie ‘Klassen’ die eind 2020 door de NPO werd uitgezonden (en terug te zien is via npostart.nl/klassen), maakte op veel mensen een diepe indruk. De serie volgt een aantal leerlingen van verschillende scholen uit Amsterdam-Noord, voornamelijk uit groep acht. Sommige kinderen krijgen veel ondersteuning van hun ouders, andere kinderen moeten het helemaal alleen doen. Sommigen voelen de druk om te presteren, anderen zijn vooral bezig met overleven. De serie laat goed zien hoe bepalend sociale klasse is voor de kansen die je krijgt in het onderwijs. Kinderen van praktisch geschoolde ouders krijgen vaker een lager schooladvies dan kinderen van theoretisch geschoolde ouders, ook al hebben ze evenveel talent. Het roept de vraag op wat bepalender is voor het behalen van een diploma: het opleidingsniveau van de ouders of de eigen kwaliteiten van het kind. Gelukkig zijn er nog altijd bevlogen leraren die het verschil kunnen maken voor onze kinderen. Ook die zien we terug in Klassen.

De serie bracht veel teweeg in de politiek. Er werden Kamervragen gesteld en in de verkiezingscampagne van 2021 was kansengelijkheid een belangrijk onderwerp. Op de VVD na hadden alle partijen er iets over in hun verkiezingsprogramma staan. Ook Rutte IV zegt voor kansengelijkheid te gaan, alleen hoe blijft vooralsnog onduidelijk.

Anyssa uit groep acht heeft veel in haar mars, maar worstelt met problemen thuis. Haar opa is haar grote steun en toeverlaat. Beeld: Human©