www.sp.nl/zorg

Bas Maes
SP.nl/zorg

/zorg :: Nieuws

Van Gerven: zet boetepremie niet-betalers zorgverzekering in voor aflossing schuld

04-03-2014 SP-Kamerlid Henk van Gerven wil dat de minister structurele hulp biedt aan mensen die de zorgpremie niet kunnen betalen. Mensen met een betalingsachterstand moeten een bestuursrechtelijke premie betalen die, inclusief boete, kan oplopen tot wel 150 procent van de reguliere zorgpremie. Van Gerven: 'Gevolg is dat deze mensen nooit meer uit de schulden komen.'

Siderius: Stijging van de ziektekostenpremies is onacceptabel

04-03-2014 SP-Kamerlid Tjitske Siderius noemt de stijging van de vaste ziektekostenpremies onacceptabel. Vandaag werd bekend dat de zorgpremies in 2015 met €100 per persoon zullen stijgen. Het Centraal Planbureau voorziet voor volgend jaar zelfs een stijging van €145. Siderius: ‘De zorg wordt steeds verder afgebroken door dit kabinet. Mensen kunnen minder aanspraak maken op zorg, maar moeten wel substantieel meer gaan betalen. Dit is de omgekeerde wereld. De SP wil juist dat de zorg voor iedereen betaalbaar én toegankelijk blijft.’

Leijten: ‘PvdA en VVD maken zorg onbetaalbaar’

29-01-2014 ‘De extreme verhoging van de zorgpremies zal er toe leiden dat zorg voor honderdduizenden mensen onbetaalbaar wordt.’ Dat zegt SP-Kamerlid Renske Leijten in reactie op de dreigende verhoging van de ziektekostenpremies met 200 euro en de verhoging van het eigen risico tot 400 euro. ‘Steeds meer mensen zullen afzien van zorg omdat ze het niet meer kunnen betalen,’ aldus Leijten.

SP inventariseert problemen met vergoeding incontinentiematerialen

27-01-2014 SP-Kamerlid Renske Leijten roept mensen op om hun problemen met de vergoeding van incontinentiemateriaal te mailen naar de SP. Hoewel incontinentiemateriaal vergoed wordt uit de basisverzekering, hebben veel mensen problemen met het krijgen van goed en geschikt materiaal.

Leijten: 'Laat chronisch zieken en gehandicapten nou eindelijk met rust'

22-01-2014 SP-Kamerlid Renske Leijten vindt dat de regering nu moet stoppen met het bezuinigen op tegemoetkoming in zorgkosten voor chronisch zieken en gehandicapten. Leijten: 'In zes jaar tijd presteerden achtereenvolgende kabinetten het om 2,5 miljard te bezuinigen op tegemoetkomingen voor chronisch zieken en gehandicapten. Met als klap op de vuurpijl het schrappen van compensatie voor eigen risico en de tegemoetkomingen via de tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten (WTCG). Er wordt gehoopt op maatwerkregelingen die gemeenten moeten maken, maar wel na een forse bezuiniging van 600 miljoen”.

‘Daniël toont noodzaak acceptatieplicht voor aanvullende verzekering aan’

16-12-2013 Daniël is 21, hij studeert politicologie. Hij had de pech om op jonge leeftijd kanker te krijgen. Gelukkig is hij daarvan genezen. Toch denken veel zorgverzekeraars daar heel anders over. Verzekeraars accepteren hem niet voor de aanvullende verzekering. Volgens Renske Leijten is dat onacceptabel: ‘Het is onverteerbaar dat Daniël en anderen niet voor de aanvullende verzekering worden geaccepteerd. Iedereen moet zich kunnen verzekeren, daarom is een acceptatieplicht voor de aanvullende verzekering noodzakelijk.’

Leijten: ‘Schaf eigen risico voor chronisch zieken en gehandicapten af’

04-12-2013 SP-Kamerlid Renske Leijten wil het eigen risico voor chronisch zieken en gehandicapten afschaffen. De boete op ziek zijn pakt volgens Leijten bijzonder onrechtvaardig uit voor deze groep mensen. ‘Zij kunnen met geen mogelijkheid uit onder het eigen risico en zijn de -inmiddels- 360 euro per definitie kwijt.’ Leijten wil het geld halen bij de zorgverzekeraars die meer dan 9 miljard aan reserves hebben.

Leijten: Stel maximum aan vermogen zorginstellingen

29-10-2013 SP-Kamerlid Renske Leijten wil een maximum stellen aan het eigen vermogen dat zorginstellingen mogen opbouwen. Het totale eigen vermogen van zorginstellingen is het afgelopen jaar met ruim 12 procent gestegen waardoor er inmiddels in totaal 11,2 miljard euro op de plank ligt te verstoffen. SP-Kamerlid Renske Leijten wil dat daar een einde aan komt: ‘Dit is geld van de zorg en dat moet dus ook worden ingezet in de zorg. Daar kunnen we het heel goed gebruiken.’

Voorkom maagbloedingen, maagzuurremmers terug in pakket

17-10-2013 Door het grotendeels schrappen van de maagzuurremmers uit het basispakket is de kans dat iemand onnodig een maagbloeding krijgt met 16% gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik (IVM). ‘Heel ernstig’ zegt SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten: ‘Dit had de minister kunnen voorzien, want vele artsen waarschuwden hiervoor. Het wordt tijd dat de minister maagzuurremmers weer opneemt in het basispakket. Een uitgekleed basispakket maakt de zorg uiteindelijk duurder. Voorkomen is immers goedkoper dan genezen.’

Van Gerven: Alle seinen op rood voor eigen risico

03-10-2013 94 procent van de huisartsen krijgt patiënten op het spreekuur die uit angst voor een hoge rekening afzien van noodzakelijke zorg. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Landelijke Huisartsen Vereniging ‘Schrikbarende resultaten, de tweedeling in de zorg rukt steeds verder op', aldus SP-Kamerlid Henk van Gerven in het zoveelste Kamerdebat met minister Schippers over het eigen risico. Minister Schippers (VVD) negeert deze signalen en de coalitie van PvdA en VVD verhoogt het eigen risico ook volgend jaar naar 360 euro.

Studio SP