www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
SP.nl/wereld

Laat Iraniërs toe tot studie; Gevaar van nucleaire kennis is onzin

De universiteiten in Twente en Eindhoven weigeren Iraniërs, omdat ze nucleaire kennis zouden verwerven.

Harry van Bommel, Tweede Kamerlid voor de SP en Behnam Taebi, Iraans-Nederlandse publicist en docent techniekfilosofie aan de TU Delft

Het toelatingsbeleid van de technische universiteiten van Twente en Eindhoven is aangepast op verzoek van de ministers Verhagen en Plasterk. De maatregel houdt in dat Iraniërs niet toegelaten worden, omdat ze dan in aanraking zouden kunnen komen met nucleaire kennis. Dit zou gebaseerd zijn op sancties van de Verenigde Naties om mogelijke activiteiten van Iran voor het produceren van kernwapens te bemoeilijken.

Wat een onzin. Iran heeft dat helemaal niet nodig. De kerncentrale in Buhsehr zal binnenkort operationeel zijn en Iran beschikt al over een uraniumverrijkingsinstallatie. De elementaire kennis die een student aan de TU opdoet, zou dit programma niet vooruit helpen.

Net als eerdere maatregelen tegen Iran die voornamelijk vanuit de Verenigde Staten georkestreerd worden, lijkt ook deze maatregel zijn doel voorbij te schieten. De Nobelprijswinnares voor de Vrede van 2003, Shirin Ebadi, heeft herhaaldelijk gewaarschuwd dat maatregelen in de nucleaire crisis niet tegen de gewone mensen, maar tegen de machthebbers gericht moeten zijn. Maar ook deze maatregel treft voornamelijk de gewone Iraniër. Het raakt vooral de overwegend jonge bevolking van een land die graag kennis wil maken met de rest van de wereld. Het volgen van een studie aan een buitenlandse universiteit is daarbij een uitstekende mogelijkheid.
Met de voorgeschiedenis van de Pakistaanse atoomspion Khan in het achterhoofd is de voorzichtige houding van het kabinet te begrijpen. Maar met het uitsluiten van mensen op basis van nationaliteit begeven wij ons op een hellend vlak. Waar trekken we de grens? Gaan we een lijst van gevaarlijke staten opstellen om hun hele bevolking uit te sluiten van deelname aan de wetenschap?

Wij roepen hierbij het Nederlandse kabinet op om af te zien van de onredelijke eis die ze aan de universiteiten stelt. Dat de VS alles doen om Iran in een kwaad daglicht te stellen is al erg genoeg.

Grote terughoudendheid
Vorige week werd bekend dat de technische universiteiten van Twente en Eindhoven niet langer Iraanse studenten willen toelaten.

De reden: ze kunnen anders niet voldoen aan de garantieverklaring die de ministeries van Onderwijs en Buitenlandse Zaken van hen eisen om Iraniërs niet in contact te laten komen met nucleaire kennis.

Volgens het ministerie van Onderwijs gaat het niet om een garantie, maar om "grote terughoudendheid" met het toelaten van Iraanse studenten.

Dit artikel verscheen in NRC NEXT, 1ste Editie van 7 januari 2008

/wereld :: column