www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Vrijdag 25 april Amsterdam - 20:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Niels Jongerius is te gast bij politiek café opSPraak. Locatie: SBOW, Eerste Helmersstraat 106, Amsterdam West.
  • Maandag 28 april Amsterdam - 18:00 - 20:00 uur, Eric Smaling is te gast op een symposium georganiseerd door studenten van het vak The Crisis of Europe van de Universiteit van Amsterdam, Valckenierstraat 65-67, REC J/K, zaal B.25.
  • Maandag 5 mei Amsterdam - Maandag 5 mei 2014 – Amsterdam Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius neemt deel aan de Vrijheidsdialoog van European Alternatives in Amsterdam.
  • Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
SP.nl/wereld

'Was mijn aanwezigheid weggegooid geld?'

SP-senator Eric Smaling

Vader en zoon Zevenbergen kijken met enig defaitisme terug op hun rol als ontwikkelingswerker (NRC, 31 maart). Een verademing na het baldadige verhaal van VVD-Tweede Kamerlid Boekestijn in dezelfde krant, die vertelt hoe hij samen met Verhagen, toen minister van Buitenlandse Zaken, het leven van diens directe collega Koenders zuur maakte.

De kritische introspectie van de Zevenbergens is herkenbaar. Ik was in de jaren tachtig in Kenia kunstmestadviseur, maar geen boer kocht na mijn vertrek meer kunstmest. Het was namelijk op slag te duur geworden nadat Afrika onder druk van wijsneuzen uit Washington (IMF, Wereldbank) geen subsidiegeld meer in landbouw mocht steken. Was mijn aanwezigheid daarmee weggegooid geld?

De grote valkuil is dat je eigen ervaringen van één periode opschaalt naar een complete sector over een lange periode. Boekestijn geeft hiervan een voorbeeld in zijn boek De prijs van een slecht geweten. Hij beschrijft een vuilnisbelt, terwijl hij door Oost-Afrika rijdt. Kinderen zoeken naar zaken die nog nuttig gebruikt kunnen worden. In dezelfde zin mijmert Boekestijn over de koloniale erfenis, de Congolese dictator Mobutu en waarom wij het lot van deze mensen niet hebben kunnen verlichten. Hier wordt één vuilnisbelt gelijkgesteld aan het falen van ontwikkelingshulp. In 1975 had Nederland 1000 stortplaatsen, nu nog enkele tientallen. Afrika maakt ondertussen vorderingen met afvalverwerking, met Nederlandse steun. Handhaven dus die 0,7% voor ontwikkelingshulp: het is een investering, geen schenking.

Deze brief verscheen op 7 april 2012 in het NRC Handelsblad

/wereld :: column