www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
SP.nl/wereld

/wereld :: Nieuws

Stop neokoloniale benoemingswijze nieuwe topman IMF

24-05-2011 SP-Kamerlid Ewout Irrgang heeft minister De Jager van Financiën vandaag schriftelijk opgeroepen diens steun voor de Franse minister van Financiën Christine Lagarde als opvolgster van de afgetreden IMF-topman Dominique Strauss-Kahn in te trekken. Volgens Irrgang is het de hoogste tijd voor een benoeming op basis van kwaliteit in plaats van op nationaliteit.

Wijffels, Lubbers, Voorhoeve, Timmermans Vier prominente (oud-)politici: Wijffels, Lubbers, Voorhoeve en Timmermans

Symposium Marijnissen: "Angelsaksisch model niet nodig voor economisch succes”

24-06-2010 “Uiteraard vindt iedereen dat mondiale problemen de hoogst urgentie hebben, maar hoe kan het dan dat die problemen nog steeds niet opgelost zijn? Wereldwijd het armoedeprobleem oplossen kost 50 miljard, terwijl we jaarlijks 1500 miljard uitgeven aan wapentuig.” Jan Marijnissen maakte het zijn gasten niet makkelijk en weigerde tijdens zijn symposium genoegen te nemen met de standaard-antwoorden. De Tweede Kamerfractie van de SP organiseerde het symposium als dank voor het werk van Jan Marijnissen als Kamerlid en fractievoorzitter in de Tweede Kamer.

‘Scheld schulden Haïti kwijt’

18-01-2010 SP-Kamerlid Ewout Irrgang wil dat minister Koenders zich hard maakt voor het kwijtschelden van de schulden van Haïti bij het IMF en de Wereldbank. Irrgang: “Op Haïti heeft een verschrikkelijke ramp van ongekende omvang plaats gevonden. De allergrootste prioriteit moet nu zijn het redden van zoveel mogelijk levens door het verstekken van voldoende hulp. De gigantische problemen die daarbij ondervonden worden maken dat alleen al een enorme opgave. Maar de wederopbouw van het land die daarna moet volgen, zal minstens zo moeilijk worden.”

'Wereldbank moet stoppen met privatisering koffiesector Burundi'

25-09-2009 De SP heeft minister Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) om opheldering gevraagd over de rol van de Wereldbank bij de privatisering van de Burundese koffiesector. Volgens SP-Kamerlid Ewout Irrgang is deze privatisering funest voor de positie van de Burundese koffieboeren.

Kabinet steunt voorstel SP over Wereldbank

09-04-2008 Het kabinet heeft vandaag steun toegezegd aan het SP-voorstel om te stoppen met het opleggen van economische beleidsvoorwaarden door de Wereldbank. Deze instelling legt ontwikkelingslanden al decennialang voorwaarden op met betrekking op privatiseringen, liberaliseringen en minder overheidsuitgaven voor zorg en onderwijs.

Irrgang: Niet automatisch Amerikaan als president Wereldbank

18-05-2007 Minister Koenders van Ontwikkelingssamenwerking moet per direct het oude herenakkoord opzeggen dat bepaalt dat de president van de Wereldbank een Amerikaan is. Dit bepleit SP-Kamerlid Ewout Irrgang in reactie op het aftreden van Paul Wolfowitz.

Leenbeleid Wereldbank wordt onder de loep genomen

07-09-2006 Nederland steunt op aandringen van SP-Kamerlid Ewout Irrgang een onderzoek naar het leenbeleid van de Wereldbank ten opzichte van ontwikkelingslanden. Irrgang wil met dit onderzoek zicht krijgen op de (mede)verantwoordelijkheid van financiële instellingen aan onwettige schulden in ontwikkelingslanden.

Vragen over vriendjespolitiek bij Wereldbank

01-02-2006 Tweede-Kamerlid Ewout Irrgang is geschrokken van de berichten over vermeende vriendjespolitiek bij de Wereldbank. Hij heeft tekst en uitleg gevraagd bij ministers Zalm van Financiën en minister Van Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking. Irrgang: “Als er inderdaad sprake is van vriendjespolitiek moet dat consequenties hebben voor de wijze waarop de instelling wordt bestuurd.”

IMF morrelt aan schuldendeal G8

16-12-2005 Tweede-Kamerlid Ewout Irrgang vreest dat het IMF bestuur volgende week woensdag zal besluiten de schuldkwijtschelding van de G8 voor zes van de achttien landen op te schorten. Van deze landen zouden niet nader gespecificeerde 'remedial actions' verwacht worden. Het betreft de landen Ethiopië, Madagascar, Mauritanië, Nicaragua, Rwanda, en Senegal.

Zalm vraagt IMF om opheldering na vragen SP

13-05-2004 Minister Zalm van Financiën heeft via de Nederlandse gouverneur bij het IMF om opheldering gevraagd over het ontslag van twee beveiligingsbeambten bij het door het IMF ingehuurde bedrijf Wackenhut. De werknemers probeerde daar een vakbond op te zetten. Krista van Velzen vroeg op 21 april jl. in een overleg in de Tweede Kamer aan de minister of het IMF het recht op organisatie van werknemers tegenwerkt.

/wereld :: column

/wereld :: video's