www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
SP.nl/wereld

/wereld :: Nieuws

Van Bommel wil onderzoek naar Turkse betrokkenheid bij oorlog in Syrië

15-04-2014 SP-Kamerlid Van Bommel vindt dat er een onafhankelijk, internationaal onderzoek moet komen naar de mogelijke Turkse betrokkenheid bij de oorlog in Syrië. Van Bommel: ‘Er zijn al veel berichten naar buiten gekomen over de rol die Turkije speelt in de oorlog in buurland Syrië. Het is hoog tijd dat de onderste steen nu eindelijk boven komt zodat de omvang en de aard van deze steun duidelijk wordt. Morgen zal ik minister Timmermans vragen internationaal onderzoek te bepleiten.’

Raad van Europa moet illegale inlijving Krim ondubbelzinnig veroordelen

10-04-2014 De inlijving van de Krim door Rusland is een klare schending van het internationale recht. Dat zei SP’er Tiny Kox vandaag namens de linkse fractie in de Raad van Europa. ‘Zolang Rusland niet terugkeert op haar schreden, isoleert het land zich van de rest van de internationale gemeenschap. Het is de taak van de parlementaire assemblee om deze illegale annexatie ondubbelzinnig te veroordelen teneinde te doen wat we moeten doen: de regels van de rechtsstaat en de rechten van al onze burgers beschermen.’

Oekraïne: koude oorlog of helpende hand?

10-04-2014 ‘Nog steeds kan de Raad van Europa een deel van de oplossing zijn als het gaat om de chaos en spanningen in Oekraïne te verminderen. Maar als we niet oppassen, worden ook wij straks een deel van het probleem. De buitenlandse bemoeienissen van Rusland, Amerika, de NAVO en de EU hebben de situatie in Oekraïne alleen maar verergerd. Laat de Raad van Europa zich daarom niet overgeven aan koude oorlogstaal maar zich focussen op het effectief helpen bij eerlijke verkiezingen van een nieuwe president en een nieuw parlement, het opbouwen van democratische instituties en een onafhankelijke rechtspraak en het streven naar eerlijkere sociale verhoudingen', aldus SP-senator Tiny Kox woensdag in Straatsburg, waar de parlementaire assemblee van de Raad van Europa zich in welhaast koude oorlogssfeer boog over de recente gebeurtenissen in Oekraïne.

SP-senator Kox voor raad van Europa naar Oekraïne

07-03-2014 De parlementaire assemblee van de Raad van Europa stuurt haar president met de voorzitters van de vijf fracties zo spoedig mogelijk naar Oekraïne. SP-senator Kox neemt deel als voorzitter van de linkse fractie. De delegatie zal naast Kiev ook de Krim bezoeken en Oost Oekraïne.

SP-senator Kox vraagt spoedoverleg Raad van Europa over Oekraïne

03-03-2014 Op verzoek van SP-senator Tiny Kox overlegt de parlementaire assemblee van de Raad van Europa a.s. vrijdag over de politieke crisis in Oekraïne. Kox, voorzitter van de linkse fractie in de assemblee waarin alle parlementen uit Europa vertegenwoordigd zijn, wil nagaan of Europa’s grootste verdragsorganisatie wellicht hulp kan bieden bij het zoeken naar een oplossing van de huidige politieke crisis: ‘Nu de internationale diplomatie van regeringen vooralsnog lijkt vast te lopen, moeten we nagaan of er via de weg van de parlementaire diplomatie wellicht openingen gevonden kunnen worden.’

Van Bommel ontvangt drone-slachtoffers

19-02-2014 SP-Kamerlid Harry van Bommel ontving woensdag in een speciale bijeenkomst in de Tweede Kamer Pakistaanse slachtoffers van Amerikaanse drone-aanvallen. Van Bommel: ‘Er wordt in de media en politiek geregeld aandacht besteed aan deze drone-oorlog, maar één kant krijgt daarbij steevast veel te weinig aandacht. Dat is de kant van de vele onschuldige slachtoffers. Daarom is het goed dat de Pakistaanse heren vandaag in Den Haag waren.

Van Bommel verheugd over vrijlating anti-drone-activist

14-02-2014 SP-Kamerlid Harry van Bommel is zeer verheugd over de recente vrijlating van de eerder deze maand in Pakistan opgepakte anti-drone-activist Karim Khan. Van Bommel: ‘Wij hebben meneer Khan uitgenodigd om in Nederland te komen spreken over de ronduit ellendige gevolgen van de Amerikaanse drone-oorlog in zijn land. Ik ben heel blij dat hij nu alsnog hierheen kan komen, want het is belangrijk dat zijn verhaal gehoord wordt.’

SP-senator Kox tegen Israël: Laat de Palestijnen gaan!

29-01-2014 De parlementaire assemblee van de Raad van Europa zet de speciale samenwerking met Palestina voort, ter bevordering van de democratie, de mensenrechten en de rechtstaat in de Palestijnse gebieden. Een resolutie van SP-senator Kox is deze week goedgekeurd in Straatsburg, waar de vertegenwoordigers van alle parlementen van 47 Europese staten momenteel hun jaarlijkse wintersessie houden.

Geen steun aan missie naar Mali

12-12-2013 De SP stemt niet in met deelname aan de VN-missie in Mali. Er is onvoldoende vertrouwen dat de gestelde doelen – waaronder herstel van het staatsgezag en verzoening tussen strijdende partijen – door een militaire missie worden behaald. ‘De oplossing komt niet dichterbij door met commando’s te jagen op strijders in het noorden van Mali, terwijl je tegelijkertijd met hen onderhandelt over verzoening.’

Raad van Europa wil speciale relatie met Palestina voortzetten

12-12-2013 De Raad van Europa wil haar speciale relatie met Palestina voortzetten. Een voorstel daartoe van SP-senator Tiny Kox krijgt de unanieme steun van de politieke commissie van de parlementaire assemblee van Europa’s grootste verdragsorganisatie. In januari volgt de formele bevestiging.

/wereld :: column

/wereld :: video's