www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Directie KIT verlaagt salaris na druk Tweede Kamer

09-12-2010 • Het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) gaat het salaris van zijn directeur verlagen. Dit laat het KIT weten in reactie op de commotie die is ontstaan als gevolg van hoge directiesalarissen bij sommige ontwikkelingsorganisaties.

De SP zwengelde deze discussie een half jaar geleden aan toen bekend werd dat het salaris van de directeuren van onder andere het SNV ver boven de 124.000 euro lag, de zogenaamde DG-norm. Dit bedrag geldt als maximum voor organisaties die aan ontwikkelingshulp doen en hiervoor subsidie ontvangen vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Deze week diende de SP samen met de VVD, CDA en Christen Unie een voorstel in om organisaties die nog niet aan de DG-norm voldoen te manen de directiesalarissen per 2011 te verlagen tot op of onder deze norm. Zo niet dan komen zij niet meer in aanmerking voor (toekomstige) subsidies.

SP-Kamerlid Ewout Irrgang: ‘Het is goed dat het KIT nu gehoor geeft aan de oproep van de Kamer en zich bewust lijkt van de grote maatschappelijke verontwaardiging die er bestaat over de hoge directiesalarissen.’

Irrgang heeft geen goede woorden over voor de directie van SNV die zich al maanden doof houdt voor de oproep: ‘De dovemansoren van de directie van SNV brengen niet alleen SNV in diskrediet maar ook alle andere goede doelen. Dat neem ik directie en de raad van toezicht van SNV kwalijk.’

/wereld :: column

/wereld :: video's