www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Vrijdag 25 april Amsterdam - 20:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Niels Jongerius is te gast bij politiek café opSPraak. Locatie: SBOW, Eerste Helmersstraat 106, Amsterdam West.
  • Maandag 28 april Amsterdam - 18:00 - 20:00 uur, Eric Smaling is te gast op een symposium georganiseerd door studenten van het vak The Crisis of Europe van de Universiteit van Amsterdam, Valckenierstraat 65-67, REC J/K, zaal B.25.
  • Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
  • Woensdag 14 mei Den Haag - 15:30 - 16:45 uur Harry van Bommel spreekt bij het seminar ‘a just future for all in Iran?’ in De Gevangenenpoort, Buitenhof 33
SP.nl/wereld
Dennis de Jong biedt de handtekeningen aan Dennis de Jong biedt de Nederlandse handtekeningen aan
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP-Europarlementariër De Jong overhandigt handtekeningen Nederlandse parlementariërs aan Iraans verzet

27-06-2010 • Op 26 juni kwamen in Parijs tienduizenden Iraniërs bijeen om hun stemgeluid te laten horen tegen het Iraanse regime. Aan de bijeenkomst namen ook vertegenwoordigers deel van 23 nationale parlementen en van het Europese Parlement. Voor Nederland was Dennis de Jong, SP-Europarlementariër, aanwezig. Daarbij overhandigde hij aan de voorzitter van de internationale verzetsbeweging, Rajavi, de twee boeken waarin de ondertekende verklaringen waren opgenomen van de meerderheid van Nederlandse Kamerleden en Senatoren. In deze verklaringen roepen zij op de vluchtelingen uit Iran te beschermen in kamp Ashraf, in Irak.

Dennis de Jong op het podium
Dergelijke verklaringen werden wereldwijd door zo’n 3500 parlementariërs ondertekend. De vluchtelingen in Ashraf worden bedreigd door aanslagen vanuit Iran. Hun verblijfplaats, Ashraf, wordt steeds meer afgegrendeld van de rest van Irak, zodat de vluchtelingen in toenemende mate verstoken blijven van elementaire goederen.

Bij het overhandigen van de boeken sprak De Jong zijn waardering uit voor het feit dat Rajavi en haar beweging zich uitdrukkelijk uitspreken voor een geweldloze oplossing. Tegelijkertijd benadrukte hij dat bijna alle partijen in Nederland en in het Europese Parlement zich solidair hebben verklaard met de onderdrukten in Iran.

Bij de bijeenkomst waren zo’n 90.000 Iraanse vluchtelingen aanwezig van over de gehele wereld. Daaronder veel familieleden van de vluchtelingen in kamp Ashraf.

/wereld :: column

/wereld :: video's