www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Vrijdag 25 april Amsterdam - 20:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Niels Jongerius is te gast bij politiek café opSPraak. Locatie: SBOW, Eerste Helmersstraat 106, Amsterdam West.
  • Maandag 28 april Amsterdam - 18:00 - 20:00 uur, Eric Smaling is te gast op een symposium georganiseerd door studenten van het vak The Crisis of Europe van de Universiteit van Amsterdam, Valckenierstraat 65-67, REC J/K, zaal B.25.
  • Maandag 5 mei Amsterdam - Maandag 5 mei 2014 – Amsterdam Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius neemt deel aan de Vrijheidsdialoog van European Alternatives in Amsterdam.
  • Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kant: ‘Medeplichtig aan een illegale oorlog op leugenachtige gronden’

12-01-2010 • “Het onderzoek van de Commissie Davids toont aan dat de Nederlandse regering bewust heeft aangestuurd op steun aan een illegale inval in Irak. Niet de VN-resoluties of de dreiging van massavernietigingswapens, maar blinde volgzaamheid aan Amerika gaf de doorslag bij het Nederlandse beleid.” Dit zegt SP-fractievoorzitter Agnes Kant.

Volgens Kant heeft de Commissie Davids een gedegen rapport geschreven. “Het rapport geeft een vernietigend oordeel over de Nederlandse besluitvorming rond Irak. Er was geen volkenrechtelijke basis voor de oorlog. De Tweede Kamer is bewust meerdere malen op het verkeerde been gezet door het kabinet.”

Kant vindt dat de regering niet kan vasthouden aan het eigen oordeel dat er voor deze oorlog een adequaat volkenrechtelijk mandaat was. “De politieke steun was dus onjuist en de regering moet dat erkennen. In ieder geval is nu de vraag beantwoord of de minister-president iets te verbergen had. Het antwoord is ‘ja’.”

In het rapport wordt veel aandacht besteed aan de werkwijze van toenmalig minister van Buitenlandse Zaken De Hoop Scheffer. Volgens de SP is echter vooral de premier als eerst verantwoordelijke voor het kabinetsbeleid aansprakelijk voor het besluit tot politieke steun aan de oorlog tegen Irak.

Bekijk ook de reactie van Agnes Kant bij de NOS:

/wereld :: column

/wereld :: video's