www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Irrgang: Verhagen moet huursubsidie Herfkens snel terugvorderen

26-05-2008 • SP-Kamerlid Ewout Irrgang vindt dat minister Verhagen de onterecht ontvangen huursubsidie die is uitgekeerd aan oud-minister Herfkens snel moet terugvorderen. Hij ziet daarvoor voldoende reden in het UNDP rapport over de kwestie dat vandaag is gepubliceerd. Daarin wordt gesteld dat Herfkens VN-regels overtrad. “Wat voor gewone burgers geldt, moet ook voor haar gelden,” aldus Irrgang.

Afgelopen vrijdag werd het onderzoek van de VN-ontwikkelingsorganisatie UNDP naar de omstreden huurvergoeding van Herfkens afgerond. Centraal stond de schuldvraag. Volgens het onderzoek treft zowel Herkens, de Nederlandse overheid als de VN zelf blaam, maar hebben zij niet bewust de regels overtreden. Voor alle drie de partijen worden verzachtende omstandigheden aangevoerd. Irrgang spreekt van een idiote conclusie over de verantwoordelijkheid van mevrouw Herfkens: “Dat zij niet goed ingewerkt werd en de VN daarom ook blaam treft, is lachwekkend. Met PvdA’er Melkert als tweede man bij de UNDP lijkt het erop dat de conclusie over de verantwoordelijkheid van zijn partijgenoot Herfkens bewust vaag wordt gehouden.”

Waar het onderzoek geen onduidelijkheid over laat bestaan, is de vraag of Herfkens destijds een kopie van de interne regels heeft ontvangen. Deze heeft zij gewoon ontvangen en dit betekent dat zij dus had kunnen en moeten weten dat zij de regels overtrad. In juridische zin kende zij de regels door ervoor te tekenen en dat moet voldoende grond zijn om de onterecht ontvangen huursubsidie terug te vorderen.

Irrgang: “CDA-minister Verhagen en PvdA-minister Koenders moeten ophouden zich achter de VN te verschuilen en tot juridische actie overgaan. Het is niet uit te leggen dat de gewone burger onterecht ontvangen huursubsidie tot de laatste cent moet terugbetalen, maar mevrouw Herfkens met fluwelen handschoenen wordt aangepakt. Ook moet het achterliggende onderzoek van de UNDP zo snel mogelijk openbaar worden gemaakt.”

Het SP-Kamerlid heeft een spoeddebat aangevraagd om nu snel duidelijkheid van de ministers Verhagen en Koenders te krijgen.

/wereld :: column

/wereld :: video's