www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Grote publieksactie voor onderzoek Irak

21-03-2007 • De SP is een publieksactie begonnen voor een onafhankelijk onderzoek naar de Nederlandse steun aan de oorlog in Irak. De komende weken worden op internet en in het hele land handtekeningen ingezameld, in samenwerking met het burgerinitiatief ‘Openheid Over Irak’.

De Tweede Kamer wees een parlementair onderzoek af, dankzij een blokkade van coalitiepartijen CDA, CU en PvdA. Later dit voorjaar zal een soortgelijke stemming in de Eerste Kamer aan de orde komen. De handtekeningenactie is bedoeld ter ondersteuning van het pleidooi voor zo’n onderzoek dat de SP in de Eerste Kamer zal houden.

Initiatiefnemer van de handtekeningenactie is SP-woordvoerder Buitenlandse Zaken Harry van Bommel. “Er hoort in Nederland een onafhankelijk onderzoek te komen naar de informatie waarop de Nederlandse regering haar steun aan de oorlog heeft gebaseerd. Onderzoek in Amerika en Engeland heeft aangetoond dat belangrijke informatie over de aanwezigheid van massavernietigingswapens in Irak onjuist was. In veel gevallen zelfs vervalst. President George Bush en premier Tony Blair hebben dat openlijk toegegeven. Wist de Nederlandse regering dat die informatie fout was? Is de regering zelf misleid door bondgenoten, of speelde het toenmalige kabinet zelf ook een spel? Het is hoog tijd dat er volledige openheid van zaken wordt gegeven over de steun aan de oorlog tegen Irak.”

Op de website van de SP kan het publiek de actie ondersteunen. Ook gaan de SP-afdelingen met handtekeningenlijsten de straat op. Er zullen radiospotjes worden uitgezonden en advertenties worden geplaatst met oproepen om te tekenen. Bij deze actie werkt de SP samen met het burgerinitiatief ‘openheid over Irak’.

Teken hier!

/wereld :: column