www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Parlementair onderzoek Irak noodzakelijk, SP dient motie in

28-02-2007 • De SP wil een een parlementair onderzoek naar de achtergronden van de politieke steun die Nederland gaf aan de oorlog tegen Irak in 2003. Jan Marijnissen dient donderdag tijdens het debat over de regeringsverklaring daartoe een motie in. “Dit is een morele kwestie. Nederland heeft het recht om te weten hoe het zit. Dit heeft te maken met waarheidsvinding. En het zoeken naar de waarheid is iets wat het parlement moet doen” aldus Marijnissen.

Marijnissen wil een hoofdelijke stemming over de motie: “De PvdA was lang voor een onderzoek. Het zou ontluisterend zijn als ze nu allemáál tegen zijn.” In het regeerakkoord is niets afgesproken over een parlementair onderzoek. Donderdag zal de SP tevens een boekje uitgeven over de kwestie Irak ter onderbouwing van het verzoek om een parlementair onderzoek. Kamerlid Van Bommel heeft een reconstructie gemaakt van de politieke aanloop naar de inval in Irak. Het boekje is getiteld ‘Onverantwoord goedgelovig of welbewust misleidend?’

Cover

Het boek is naast een reconstructie van de feitelijke gebeurtenissen vooral een pleidooi voor een onderzoek naar de omstandigheden waarin Nederland de oorlog tegen Irak is in gerommeld. De motie die Marijnissen donderdag zal indienen wordt de negende motie die om openheid over Irak vraagt in ruim drie jaar tijd. Alle voorgaande acht moties worden in het boekje beschreven. Alle acht zijn weggestemd door CDA, VVD en LPF. In al die gevallen was de PvdA een actieve partij die openheid eiste over de toedracht naar de oorlog in Irak. Vanaf nu, met de regering Balkenende IV lijkt dat te gaan veranderen. De PvdA heeft aangekondigd geen onderzoek meer te willen. De rol van de PvdA wordt uitvoerig beschreven, evenals de positie van de wapeninspecties in Irak en het verhaal van de massavernietigingswapens.

Het boekje kost 2,30 (exclusief portokosten) en is via de SP-winkel te bestellen.

/wereld :: column

/wereld :: video's