www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Vrijdag 25 april Amsterdam - 20:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Niels Jongerius is te gast bij politiek café opSPraak. Locatie: SBOW, Eerste Helmersstraat 106, Amsterdam West.
  • Maandag 28 april Amsterdam - 18:00 - 20:00 uur, Eric Smaling is te gast op een symposium georganiseerd door studenten van het vak The Crisis of Europe van de Universiteit van Amsterdam, Valckenierstraat 65-67, REC J/K, zaal B.25.
  • Maandag 5 mei Amsterdam - Maandag 5 mei 2014 – Amsterdam Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius neemt deel aan de Vrijheidsdialoog van European Alternatives in Amsterdam.
  • Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Bommel: Geen wildwest op zee

03-08-2012 • SP-Kamerlid Harry van Bommel wil opheldering over de aanwezigheid van gewapende particuliere beveiligers aan boord van Nederlandse schepen. In de media hebben enkele reders toegegeven daarvan gebruik te maken, ondanks het verbod daarop. Van Bommel: ´Defensie heeft genoeg mariniers om meer schepen te beveiligen dan nu gebeurt. Alleen omdat het goedkoper is maken reders illegaal gebruik van bewapende particuliere beveiligers. Deze eigenrichting mag niet worden toegestaan.’

Harry van BommelVan Bommel deelt het kabinetsstandpunt dat het gebruik van geweld in handen moet blijven van de overheid. Hij vreest wildwest-taferelen op zee als deze privatisering van oorlog wordt gedoogd. Van Bommel: 'Conflicten op zee met particuliere beveiligers worden niet geregistreerd en de juistheid van het gebruik van geweld kan niet worden getoetst. Minister Opstelten heeft de reders vorig jaar al gewaarschuwd voor vervolging als ze toch gewapende beveiligers aan boord zouden nemen. Hij moet snel een einde maken aan deze praktijk.'

Reders beweren dat de Nederlandse marine, die patrouilleert bij de Somalische wateren, op de hoogte is van de aanwezigheid van gewapende beveiligers, en dat ze gedoogd worden. Van Bommel is van die bewering geschrokken en wil dat deze beschuldiging tot op de bodem wordt uitgezocht. Van Bommel: ‘De integriteit van de marine moet boven elke twijfel zijn verheven. Er kan geen sprake zijn van het gedogen van illegale praktijken. Dit moet snel worden opgehelderd.’

Van Bommel heeft zijn zorgen via schriftelijke vragen aan de ministers Opstelten en Hillen overgebracht.

/wereld :: column

/wereld :: video's