www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Vrijdag 25 april Amsterdam - 20:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Niels Jongerius is te gast bij politiek café opSPraak. Locatie: SBOW, Eerste Helmersstraat 106, Amsterdam West.
  • Maandag 28 april Amsterdam - 18:00 - 20:00 uur, Eric Smaling is te gast op een symposium georganiseerd door studenten van het vak The Crisis of Europe van de Universiteit van Amsterdam, Valckenierstraat 65-67, REC J/K, zaal B.25.
  • Maandag 5 mei Amsterdam - Maandag 5 mei 2014 – Amsterdam Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius neemt deel aan de Vrijheidsdialoog van European Alternatives in Amsterdam.
  • Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Tiny Kox: 'Solidair zijn met Griekse bevolking'

22-05-2012 • 'Overal waar de bevolking dreigt af te rekenen met degenen die verantwoordelijk zijn voor de huidige crisis, wordt met hel en verdoemenis gedreigd. Het doet denken aan de tijd van het referendum over de Europese Grondwet. Maar net als toen zal dat niet helpen. Kiezers zijn veel wijzer dan politici doorgaans denken.' Dat zei SP-senator Tiny Kox, fractievoorzitter van Verenigd Europees Links in de Raad van Europa dinsdag in Berlijn tegen Alexis Tsipras, de jonge voorman van het succesvolle linkse Syriza uit Griekenland.

Tiny KoxSyriza is hard op weg een van de grootste partijen van Griekenland te worden, alle internationale bemoeizucht ten spijt. Kox: 'Allerlei Europese regeringsleiders bemoeien zich met de Griekse verkiezingen. Iedereen is bang dat de Grieken links gaan stemmen. Waar bemoeien ze zich mee? Ik hoop dat de Griekse kiezers zich ook niet gek laten maken en gewoon hun hart en verstand volgen bij de komende verkiezingen.' De verkiezingen zijn op 17 juni aanstaande.

Tsipras en Kox spraken in de Duitse hoofdstad over steun die linkse Europese partijen aan hun Griekse zusterpartij kunnen geven in deze tijden van crisis. De economische krimp in Griekenland wordt almaar groter en de werkloosheid gaat richting 20 procent van de beroepsbevolking. De lonen zijn enorm gekortwiekt en de publieke sector wordt razendsnel afgebroken.

Alexis Tsipras

Alexis Tsipras maakte duidelijk dat dit een doodlopende weg is: 'Wij staan als linkse partij voor sociale gerechtigheid. Dat is iets heel anders dan de sloop waartoe Brussel ons probeert te dwingen en waaraan de gevestigde partijen in Griekenland willen meewerken. Wij willen dat Griekenland weer de kans krijgt om zichzelf op te bouwen, als het kan binnen de Europese Unie en met de euro. Dan kunnen we ook gaandeweg weer belasting innen, de samenleving op orde brengen – en uiteindelijk ook de leningen die we gesloten hebben, aflossen. Als we failliet gaan, zit iedereen echt in de problemen.' Kox is het daarmee eens: 'Na de Tweede Wereldoorlog kreeg Europa Marshallhulp, en kon zich daardoor weer overeind helpen. Waarom kleden we de Grieken nu dan compleet uit? Dat heeft geen zin!'

Volgens Kox helpt het de Grieken het meest als ook in andere landen moderne linkse partijen de zittende politieke macht uitdagen en zichzelf als alternatief presenteren: 'Iedereen heeft geroepen dat de Griekse politiek corrupt is en verantwoordelijk voor de chaos. Dat vindt de Griekse bevolking ook. Daarom stellen ze nu hun vertrouwen in Alexis Tsipras en zijn partij, die geen vuile handen heeft en tot nu toe een betrouwbare bondgenoot tegen de afbraak van werkgelegenheid en sociale voorzieningen is. Ik geef ze geen ongelijk, integendeel. Het is schijnheilig dat degenen die ach en wee riepen over de Griekse politiek nu ineens ach en wee roepen over het politieke alternatief voor die chaos en corruptie.'

Kox wees erop dat inmiddels moderne linkse partijen meeregeren in landen als Denemarken, Noorwegen, IJsland en Finland: 'Het is zonneklaar, deze crisis komt van rechts – en links is het beste in staat een uitweg te vinden, die niet ten koste gaat van sociale en democratische rechten. Steeds meer Europeanen denken daar precies zo over!'