www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Dinsdag 22 april Den Haag - 13.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij de herdenking van de Armeense genocide. Locatie: Het Plein.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 14:00 uur, SP-Europarlementariër Dennis de Jong is aanwezig bij de lancering van de StemWijzer Europa en zal als eerste van de nieuwe StemWijzer gebruiken. Pro Demos, Hofweg 1.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 16.00 uur, Harry van Bommel spreekt bij Newroz, het Koerdisch Nieuwjaar, in het stadhuis in Den Haag.
  • Dinsdag 22 april Den Haag - 19:00 uur, Harry van Bommel spreekt bij een manifestatie waarin meer aandacht wordt gevraagd voor het leed van religieuze minderheden in Syrië. Locatie: Het Plein.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Tiny Kox opnieuw naar Rusland voor waarnemingsmissie verkiezingen

29-02-2012 • SP-senator Tiny Kox reist woensdag 29 februari opnieuw naar Rusland om vanuit de Raad van Europa de Russische presidentsverkiezingen te volgen. Kox is hoofd van de waarnemingsmissie van de Raad van Europa. Dertig Europese parlementariërs zijn op uitnodiging van het Russische parlement aanwezig om toe te zien op de gang van zaken rondom de verkiezingen. De missie werkt nauw samen met met de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE).

Tiny KoxKox spreekt in Rusland onder meer met de presidentskandidaten, de voorzitter van de Centrale Kiesraad, binnenlandse waarnemers, het diplomatieke corps en Russische media. Met al deze partijen zal besproken worden hoe de verkiezingscampagne verloopt en hoe hun ervaringen zijn. Zondag observeren de leden van de missie verschillende stemlokalen in verschillende regio's van het land.

Maandagmiddag presenteert Kox zijn bevindingen tijdens een persconferentie. In april volgt de eindrapportage waarin ook de eerdere waarnemingsmissies besproken worden. Kox was vanaf begin november tot begin februari meerdere malen in Moskou vanwege de parlementsverkiezingen van december en ter voorbereiding van deze nieuwe missie. De rapporten van eerdere missies zijn hier terug te lezen.

/wereld :: column

/wereld :: video's