www.sp.nl/wereld

Sara Murawski
Jip van Dort

/wereld :: agenda

• Vrijdag 25 april Amsterdam - 20:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Niels Jongerius is te gast bij politiek café opSPraak. Locatie: SBOW, Eerste Helmersstraat 106, Amsterdam West.
  • Maandag 28 april Amsterdam - 18:00 - 20:00 uur, Eric Smaling is te gast op een symposium georganiseerd door studenten van het vak The Crisis of Europe van de Universiteit van Amsterdam, Valckenierstraat 65-67, REC J/K, zaal B.25.
  • Maandag 5 mei Amsterdam - Maandag 5 mei 2014 – Amsterdam Kandidaat voor het Europees Parlement Erik Wesselius neemt deel aan de Vrijheidsdialoog van European Alternatives in Amsterdam.
  • Zondag 11 mei Enschede - 16:00 - 18:00 uur, Harry van Bommel neemt deel aan een paneldiscussie over Syrië georganiseerd door de Stichting Samenwerkende Democratische Organisaties. Locatie: Hoog en Droog 25, Enschede.
SP.nl/wereld
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Amerikaanse kolonel zegt dat Pentagon liegt over Afghanistan

07-02-2012 • Volgens de Amerikaanse kolonel Daniel Davis liegt de legerleiding over de resultaten van de oorlog in Afghanistan. Klokkenluider Davis stelt dat in een artikel in het Armed Forces Journal “Waarheid, leugens en Afghanistan.” Hij vraagt zich openlijk af hoeveel mensen er nog moeten sterven in een missie die niet succesvol is. Kamerlid Harry van Bommel juicht de openheid van de Amerikaanse kolonel toe en zal de visie van Davis deze week aan de orde stellen in een evaluatie over de Nederlandse missie in Uruzgan.

Kolonel Davis weet volgens Van Bommel waar hij over spreekt. 'Hij is tweemaal in Afghanistan gestationeerd en heeft in acht provincies gepatrouilleerd. Voor zijn artikel sprak hij met 250 militairen, van soldaat tot divisiecommandant maar ook met Afghaanse autoriteiten. Davis is het zat dat de top een vals beeld schetst van de Afghaanse werkelijkheid.'

Volgens Davis is de militair-tactische situatie in het land is de laatste tijd opgeschoven van ‘slecht’ naar ‘hopeloos’. De militaire controle van de NAVO-troepen in Afghanistan reikt volgens hem vaak niet verder dan het gezichtsveld vanuit hun bases. Daarbuiten regeren de opstandelingen. Over de Afghaanse veiligheidsdiensten meldt de luitenant-kolonel ook weinig opbeurends. Het komt zelfs af en toe voor dat zij afspraken maken met de Taliban om niet op elkaar te schieten.

Van Bommel wil van minister Hillen van Defensie een reactie op de visie van Davis. 'Nederland baseert haar oordeel over de situatie in Afghanistan voor een groot gedeelte op berichten van het Pentagon. Ook in ons land wordt er vermoedelijk een vals beeld geschetst van de feitelijke voortgang van de oorlog. Dat kan niet zonder gevolgen blijven voor de strategie van de NAVO in Afghanistan', meent Van Bommel.

/wereld :: column

/wereld :: video's