Tribune 5/2011 :: Jan Marijnissen: Mars door de instituties

Column

Jan Marijnissen

Mars door de instituties

In 1974, twee jaar na de oprichting, veroverde de SP de eerste gemeenteraadszetels: in Oss en Nijmegen. In de loop van de jaren nam het aantal zetels en fracties steeds verder toe, met soms ook weleens een dipje. Het duurde nog vijfentwintig jaar voordat we konden toetreden tot een college van B&W. De eerste wethouder werd landschapsarchitect en zeer actief SP-lid Jules Iding uit Oss. Op 18 maart 1987 verwierven we in Noord-Brabant onze eerste zetel in Provinciale Staten. Ik mocht die bezetten. Ik weet nog heel goed: de weken vlak voor en na de verkiezingen lag ik gestrekt op bed in de huiskamer – hernia. Het herstel duurde lang en ging moeizaam. Tijdens de vergadering van de Staten maakte ik regelmatig een pijnlijke tocht naar de fractiekamer om daar even op de grond te gaan liggen. Dat gaf verlichting. Inmiddels zitten we al vele jaren in álle Provinciale Staten.

In 1994 kwamen we voor het eerst in de Tweede Kamer. Met twee zetels, of ‘stoelen’, zoals we dat toen noemden. Remi Poppe en ik. Daarna zijn we fl ink gegroeid, met als voorlopig hoogtepunt vijfentwintig zetels in 2006.

Een jaar later, in 1995, werd Jan de Wit onze eerste senator in de Eerste Kamer. Het Europees Parlement betraden we in 1999. Erik Meijer startte als onze pionier in Brussel; nu zit daar Dennis de Jong. Vorige week kwam het bericht dat er in Brabant een college van Gedeputeerde Staten is gevormd met een bijzondere samenstelling: VVD, CDA en SP. Werden we vier jaar geleden nog overal buiten de colleges gehouden, nu lukte het deze partijen om het onder leiding van (in) formateur Wiegel eens te worden. Onze eerste wethouder wordt nu ook onze eerste gedeputeerde.

Wat er nog rest? Juist, deelname aan een volgend kabinet! Het volgende doel.

Jan Marijnissen