Tribune 5/2011 :: Emile Roemer: Leren van Drees

Column

Emile Roemer

Leren van Drees

Op 5 juli aanstaande is het 125 jaar geleden dat Willem Drees werd geboren. Alle reden om je weer eens te verdiepen in deze Vader des Vaderlands. Drees zei decennia geleden al dat voorzichtigheid vereist is bij het verdelen van het overheidsgeld. Hij waarschuwde dat je dit niet kunt overlaten aan de bestuurders die hier zelf belangen bij hebben.

Een terechte waarschuwing, zo blijkt na het liberaliseringsbeleid van de afgelopen twintig jaar. Duurbetaalde managers en oncontroleerbare bestuurders bepalen wat er met kostbaar zorggeld gebeurt. Energiebedrijven delen topsalarissen uit, maar wie beslist nog over duurzame energie? Bij Hogeschool InHolland hebben schaalvergroting en commercie geleid tot waardeloos onderwijs en fraude met diploma’s. De terugtrekkende overheid heeft macht en geld naar managers gebracht, zonder daar iets voor terug te krijgen.

We kunnen nog altijd veel leren van de oude Drees. De generatie Nederlanders die zich de vooroorlogse armoede nog herinnert, weet dat de welvaart niet van nature eerlijk wordt verdeeld. Wie van een maatschappij een ‘survival of the fittest’ maakt, creëert winnaars en verliezers. Rutte, Wilders en Verhagen zetten deze darwinistische strijd voort. Het verschil tussen arm en rijk wordt onder dit kabinet groter dan ooit. Schandalig dat zogenaamde volkspartijen als het CDA en de PVV daaraan mee doen. Zij zouden zich meer moeten aantrekken van de oude Drees: ‘Sociale zekerheid is het hoofddoel: bestaanszekerheid, werkgelegenheid en een minimum-levensstandaard voor iedereen.’