publicatie

Tribune, januari 2010

Nieuwe Ledendag

Vijfhonderd SP’ers in de Tweede Kamer

De nachtmerrie van rechts voltrok zich op zaterdag 28 november: niet vijfentwintig maar vijfhonderd SP’ers bestormden de Tweede Kamer. Alle nieuwe leden van het afgelopen jaar waren uitgenodigd in Den Haag.

Tekst: Christine de Vos Foto: Bas Stoffelsen

Het Tweede Kamergebouw wordt geregeerd door de waan van de dag, maar ademt tegelijkertijd de historie van de Nederlandse democratie. Zij het soms op plaatsen waar je het niet verwacht. “Hiernaast is de oude vergaderzaal van de Tweede Kamer,” vertelt Sjoerd Uitslag, “maar hier in de rooksalon werden de echte deals gesloten en verbondjes gesmeed. Wanneer de bolknak was uit-

gemaakt voerden de heren hun toneelstukje voor de bühne op.”

Trap op trap af gaat het van het oude Binnenhof naar de plenaire zaal, die in Nova veel groter lijkt. En naar de Handelingenkamer, die met de metalen wenteltrap en vele boekenkasten nog het meeste weg heeft van de bibliotheek uit de Harry Potterfilms. Ieder boek dat een Kamerlid nodig heeft, kan worden besteld en komt enkele dagen later binnen. “Ooit wilde ik iets nazoeken in het Handboek Soldaat”, herinnert Kamerlid Harry van Bommel zich. “Dat werd vroeger aan alle dienstplichtige militairen uitgereikt en bevat onder meer adviezen als ‘op de grond gaan liggen bij een atoomaanval’, maar ook veel nuttige zaken. Het was niet in de collectie, dus vulde ik een kaartje in om het te bestellen. Het boek bleek staatsgeheim te zijn, dus moest een procedure gestart worden. Veel te laat kreeg ik het vertrouwelijk ter inzage. Inmiddels had ik het zelf al lang te pakken want het ligt voor een euro bij De Slegte.”

65 blijft 65 trekt nieuwe leden aan

Tijdens de picknicklunch vuren de kersverse SP’ers vragen af op de Kamer-leden. “Er is veel mis in de tandzorg”, zegt woordvoerder zorg Henk van Gerven, kauwend op een krentenbol. De inspectie op niet-verzekerde zorg is heel slecht. Privé of niet, alle zorg moet veilig zijn. Sowieso moet tandzorg terug in het pakket.”

“Het is een ontzettend leuke, informatieve dag”, zegt Ira Honings. De Haagse werd een halfjaar geleden lid, naar aanleiding van de 65 blijft 65-actie, en volgt nu de cursus politieke basisvorming. “Ik was nog nooit in de Tweede Kamer geweest en het is erg interessant om het eens in het echt te zien en de Kamerleden persoonlijk te spreken.”

Ook Anwar Ghirouwal uit het Limburgse Gennep noemt 65 blijft 65 als reden om zich aan te sluiten bij de SP. “In je eentje begin je daar niets tegen,” zegt hij, “maar binnen een partij kun je een vuist maken.”

In de Thorbeckezaal veegt onderwijswoordvoerder Jasper van Dijk de vloer aan met de uitverkoop van Nederland. “We staan voor de publieke zaak”, zegt hij ferm: “Voor onderwijs, voor zorg, voor dat wat van ons allemaal is.” Dat klinkt de heer Van de Vlier uit Nieuwerkerk aan den IJssel als muziek in de oren. “Miljoenen gaan er naar de JSF, maar voor mijn moeder in het verpleeghuis is geen geld.”

De dag wordt afgesloten met een vlammende speech van fractievoorzitter Agnes Kant en een dito optreden van Bob Fosko: “Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. Laat je woede hand in hand gaan met het goede dat je doet. Doe mee, met de SP!