publicatie

SP Tribune 10/2005 :: Jong in de SP - Jamila Yahyaoui

Tribune, januari 2006

Thijs Coppus:

‘Sterke tegenstanders dwingen je om zelf de lat hoger te leggen’

Je bent jong en je… woont in een Limburgse plattelands-gemeente waar het CDA sinds jaar en dag met de scepter zwaait. De vierentwintigjarige Thijs Coppus uit Horst aan de Maas bindt tijdens de komende raadsverkiezingen de strijd aan met de overmacht van de christen-democraten. Als lijsttrekker nota bene. ‘Doordachte alternatieven zijn absoluut noodzakelijk.’

Tekst: Rob Janssen

‘Toen ik net in de raad zat, heb ik eens een enorm fel betoog gehouden. Ik gebruikte woorden als ‘smerig’ en zo. Nou, iedereen viel over me heen. Zelfs de kranten schreven erover. En het mooiste was, dat ik uiteindelijk nog vóór het voorstel in kwestie stemde ook! Dus ja, de helft van de mensen viel over mijn woordkeus en de andere helft snapte geen zak van waar ik mee bezig was. Haha. Toen was me wel duidelijk, dat ik nog veel moest leren.’

Het is ‘m vergeven, Thijs was pas negentien toen hij in de gemeenteraad van Horst kwam. En leren kon hij genoeg, want in zijn afdeling liepen uiterst ervaren SP’ers rond als Paul Geurts en Ton Hagens. Met hun steun en advies groeide Thijs uit tot een gewaardeerd raadslid. Op 7 maart voert hij zelfs de SP-lijst aan. Hij verwacht dat de SP één of twee zetels aan het huidige aantal van drie kan toevoegen. Maar daar zal nog flink voor geknokt moeten worden, denkt hij. Want Horst is een echt CDA-nest: de christen-democraten hebben de absolute meerderheid in de gemeenteraad. Bovendien herbergt het Noord-Limburgse stadje de nodige CDA-coryfeeën. Gouverneur Frissen van Limburg, gedeputeerde Driessen en Kamerlid Knops; ze wonen allemaal bij Thijs om de hoek. Is dat niet vechten tegen de bierkaai? ‘Nee. Zo’n jongen als Ramon Knops trekt weliswaar veel stemmen als hij op de lijst voor de raadsverkiezingen staat, maar onze eigen Paul Geurts had er de laatste keer evenveel. Ik bedoel maar. Bovendien, sterke tegenstanders dwingen je om zelf de lat hoger te leggen.’ In dat opzicht is de SP gegroeid, vindt Thijs. ‘We hebben nu een duidelijke visie en we kunnen op alle punten goed doordachte alternatieven aandragen. Heel veel plattelandsgemeenten zijn bezig met grootschalige projecten. Onze gemeente moet op de kaart gezet worden, zeggen ze dan. Je kunt dan simpelweg zeggen: Nee, wij willen zo’n prestigeproject niet. Punt uit. Maar ik vind dat je ook een -alternatief moet hebben, zodat je kunt zeggen hoe het dan wél moet. Dat kost vaak veel tijd, ja. Maar het is absoluut nood-zakelijk, vind ik. Neem nou die Floriade (de prestigieuze, maar omstreden land- en tuinbouw tentoonstelling die in 2012 tussen Horst en Venlo moet plaatsvinden – red.). In mijn ogen is dat een typisch voorbeeld van een plan dat puur gericht is op de zogenaamde economische winnaars. Kleine boeren profiteren op geen enkele manier van de Floriade. Dan moet je je afvragen: hoe kan de -regio dan wél het verschil maken op agrarisch gebied? Het antwoord is: met kleinschalige landbouw gebaseerd op de identiteit van de streek. Dáár schuilen kansen, dáár ligt de toekomst. En dus organiseren wij bijvoorbeeld informatieavonden en forumdiscussies over biologische en duurzame landbouw.’

Thijs is van beroep coördinator dagbesteding in drie zorginstellingen voor ouderen. Hij studeerde Sociaal Pedagogische Hulpverlening aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Zijn vriendin Linda is ook ‘van de partij’: zij is bestuurslid in de afdeling Nieuwegein/IJsselstein. Naast het raads- en afdelingswerk trekt Thijs ook nog de kar van de lokale ROOD--af-deling en is hij tevens lid van de Werkgroep Gezondheidszorg in Horst. Daarnaast treedt hij op als voorzitter van de Limburgse SP-regioconferenties. Als zijn grootste succes tot nu toe noemt Thijs een bezettingsactie in de zomer van 2004. ‘We hielden toen een week lang een fabriekspand in Horst bezet en kaartten de problemen rondom de jongerenhuisvesting aan. Het college nam het signaal serieus en ging aan de slag, evenals de woningcorporatie. En onze burgemeester noemt het probleem zelfs in zijn nieuwjaars-toespraak. De actie was prima teamwork tussen fractie en afdeling. Zo hoort het ook.’ Op de vraag of hij verdere politieke ambities heeft reageert hij gevat: ‘Mijn ambitie is om iets moois te maken van de gemeente Horst aan de Maas. Samen met de burgers.’