publicatie

Tribune, 15 april 2005

Column Jan Marijnissen

Geloofwaardigheid en vertrouwen

Je laat je hoogste man in het kabinet, je vice-premier, de man die een speciaal voor D66 bedacht ministerschap vervult vallen. En terwijl hij nog huilend op de fiets zit op weg naar huis, ga jij weer praten met degenen die je frontman ten val hebben gebracht.

Hoe geloofwaardig is dat?

In de nacht van Wiegel kwam het referendum-voorstel van D66 om. D66 bleef deel uitmaken van Paars. Bij de verkiezingen waren de kroonjuwelen weer de inzet van D66. Men verloor voor de derde keer op rij. Men zou CDA en VVD onder geen enkel beding aan een meerderheid helpen. Het gebeurde toch.

Hoe geloofwaardig is dat?

Van de kroonjuwelen kwam niets terecht. Men bleef CDA en VVD steunen. Hoezo D66 een links-liberale partij? Na het vertrek van Thom de Graaf hadden nieuwe verkiezingen het meest voor de hand gelegen. Maar dat moest kost wat kost voorkomen worden!

Hoe geloofwaardig is dat?

D66 stond altijd voor bestuurlijke vernieuwing. De kloof tussen burger en politiek moest worden verkleind. Maar nu is D66 zelf een toonbeeld van de politiek die mensen zo cynisch maakt.

Hoe geloofwaardig is dat?

Om D66 in de coalitie te houden werden er Œconcessies¹ gedaan. Er komt een ónderzoek naar bestuurlijke vernieuwing. Er komt 250 miljoen Euro voor Onderwijs: Prima!, maar waarom kon dat niet vorig jaar toen wij erom vroegen?

Hoe geloofwaardig is dat?

Er zijn mensen die geloven in de Paashaas, er zijn ook mensen die dit allemaal geloofwaardig vinden. Het is om je dood te lachen, als het allemaal niet zo in en in triest was. Wantoestanden in de verpleeghuizen, 360.000 kinderen in armoede, één op de tien huishoudens is arm, onderwijs loopt uit de rails, de woonlasten van de mensen lopen uit de hand, de woningnood is terug, de kinderopvang is een ramp, het gevoel van veiligheid is weg. Mensen wordt totaal geen perspectief geboden, en geen hoop op een betere toekomst. Mensen wordt een minderwaardigheidscomplex aangepraat. Wat we nodig hebben is Nieuw Optimisme, de wil om dit land weer op te bouwen. Alleen zo kunnen we mensen weer vertrouwen geven in de toekomst, in de samenleving en in elkaar. Het D66-congres moet nog spreken, maar bij het ter perse gaan van deze Tribune ziet het ernaar uit dat we tot 2007 zijn opgezadeld met een rechts kabinet, met dank aan D66.