25 juni: Hand in hand voor sluiting kerncentrale Tihange

Tihange Protest

De kerncentrale bij Tihange is zwaar verouderd en kent vele mankementen. Als er een grote ramp gebeurt moeten mogelijk 100.000 mensen vluchten en is een groot gebied zo’n 200 jaar lang onbewoonbaar. De financiële belangen van de eigenaren gaan nu voor de veiligheid van de inwoners. Dat terwijl er veilige en betaalbare alternatieven voorhanden zijn.

Op 25 juni vormen we een menselijke ketting van 90 km lang, tussen Aken, Maastricht, Luik en Tihange. Samen laten we zien dat de verouderde en onveilige centrale nu gesloten moeten worden. Hoe meer mensen meedoen aan het protest, hoe duidelijker de boodschap.

Doe je ook mee? Meld je nu aan!

Kom je uit Limburg? Geef je dan op via de mail: tihange-protest@sp.nl Via de mail nemen we dan contact met je op.

Kom je van buiten Limburg? Opgeven voor de bus kan via: www.sp.nl/Z3M SP-leden krijgen de helft van de ritprijs achteraf vergoed. Kom je met eigen vervoer? Meld je aan via tihange-protest@sp.nl

Opgeven voor de bus  Aanmelden met eigen vervoer

Vragen en antwoorden*

Minder fossiele brandstoffen en geen kernenergie: kan dat?

Onder andere in het Verdrag van Parijs – waar Trump kort geleden uit is gestapt – verplichten landen zich tot het beperken van de uitstoot van CO2 om zo de opwarming van de aarde te beperken. Voorstanders van kernenergie grijpen het gevaar van klimaatverandering aan om kernenergie als ‘schone’ energiebron te promoten. Tegelijkertijd hebben we door de rampen met de kerncentrales in Tsjernobyl (Wit-Rusland) en Fukuyama (Japan) kunnen zien wat de gevolgen van zijn van een nucleaire ramp: ernstige gezondheidsschade voor de omwonenden en werknemers en het langdurig onbewoonbaar worden van het rampgebied.

Zijn we gedwongen te kiezen tussen twee kwaden? Dat hoeft niet wanneer we consequent kiezen voor een combinatie van energiebesparing (o.a. door grootschalige woningisolatie) en het ontwikkelen van alternatieve energiebronnen. In dit opzicht kunnen we veel leren van Duitsland dat enorm veel investeert in de transitie naar schone en duurzame energie.

Kunnen de Belgen zonder kernenergie uit Tihange?

Elk modern land heeft voldoende energie nodig om naar behoren te functioneren. Door de Frans-Belgische eigenaren van Tihange – Electrabel en Engie – wordt beweerd dat België om die reden niet zonder de – verouderde en onveilige – kerncentrales van Doel en Tihange kan. Dat is een fabeltje, want in Maasbracht staat de Prins Claus-energiecentrale die met geringe aanpassingen in de energiebehoefte van de Belgen zou kunnen voorzien. Het Duitse RWE en de provincie Limburg hebben dit alternatief uitgewerkt en hebben aangegeven daar de benodigde financiële middelen voor beschikbaar te willen stellen. Dit maakt dat Daan Prevoo, de SP-gedeputeerde van Limburg, namens de provincie het menselijke kettinginitiatief protest voor sluiting van Tihange van harte ondersteunt.

Hoe laat is de actie?

Als je op zondag 25 juni met de WISE-bus komt ( opgeven via: www.sp.nl/Z3M ), krijg je met jouw groep 'je eigen kilometer' toegewezen. Kom je uit Limburg of kom je met eigen vervoer naar Limburg, meld je dan aan via: tihange-protest@sp.nl. We laten je dan weten waar je aan kunt sluiten bij het SP-deel van de ketting.

Om 14.45 uur krijgen we – na een laatste check met de autoriteiten die op die dag verantwoordelijk zijn voor de veiligheid – een signaal om elkaar allemaal een hand te geven; de ketting is gesloten
De actie duurt tot 15.00 uur. Elke kilometer heeft een eigen coördinator die duidelijk herkenbaar zal zijn. Hij of zij kan u op de dag zelf helpen met alle benodigde (praktische) informatie en hij/zij staat in voortdurend contact met de centrale organisatie.

Waar kan ik parkeren?

Er zal voor voldoende parkeergelegenheid gezorgd worden. Speciale bewegwijzering zal hiervoor aanwezig zijn.

Hoe weet ik wat ik moet doen?

Voor elke kilometer is er een coördinator. Bij deze persoon kunt u zich op de dag melden. Hij/zij zal u op de dag voorzien van alle informatie die u nodig heeft. Iedereen die zich opgegeven heeft krijgt ook nog kort van te voren een email met alle laatste details en informatie.

Kan ik ergens eten/drinken krijgen?

Helaas is het niet gelukt om hier een vergunning voor te krijgen. Neem dus zelf wat mee. Denk aan water, wat fruit en/of ander eten. Deel wat met uw buren in de ketting. En neem na afloop alstublieft uw afval mee. Er zijn vuilniszakken en de kilometer-coördinator loopt het hele traject ook nog na.

Zijn er toiletten?

WISE is in gesprek met de gemeenten die de actie steunen om ons te helpen met dit soort faciliteiten. Geld om ze zelf te huren hebben we niet. We gaan er van uit dat het gaat lukken om langs de hele route om de paar kilometer toiletten te plaatsen.

Wie organiseert de actie?

De actie wordt georganiseerd door een samenwerkingsverband van groepen, waaronder de Duitse organisatie AAA , de Belgische organisaties Fin du Nucléaire en 11maart-beweging en de Nederlandse organisatie WISE. Het Euregionale samenwerkingsverband Stop Tihange is verantwoordelijk voor de actie. In elk land zijn mensen aangesteld om de actie praktisch voor te bereiden. Voor Nederland is dat Margit Végh (email: 25juni@wisenederland.nl, telefoon: +31 6 10852975). Voor informatieverzoeken aan de SP: tihange-protest@sp.nl

Hoe wordt de actie gefinancierd?

Met donaties van particulieren en giften van instellingen, bedrijven en fondsen. Zo is er een drukkerij in Duitsland die een flink deel van het drukwerk gratis voor ons maakt en er is een krant in Aaken die elke week een pagina gratis ter beschikking stelt. Maar het grootste deel van de benodigde 200.000 euro (!) komt van particulieren. We hebben uw steun dus hard nodig! U kunt via de website van WISE (https://wisenederland.nl/doneer) een donatie doen; vermeldt daarbij altijd ‘Tihange’. Maar u kunt – als u liever niet digitaal schenkt – ook een bedrag overmaken op ons rekeningnummer: NL94 TRIO 0197 8930 90, WISE, Amsterdam.

* Met dank aan de Q&A van WISE.