Telecommunicatie / ICT:

Betere telecommunicatie

Nederland heeft een van de beste telecommunicatie-infrastructuren ter wereld. Mede door de Amsterdam Internet Exchange en onze goede kabels zitten veel innovatieve en ICT-bedrijven in Nederland. Dit willen we zo houden en daarom moet de overheid ervoor zorgen dat die infrastructuur op peil blijft.

Iedere Nederland moet in de bewoonde gebieden van Nederland gebruik kunnen maken van zijn mobiele telefoon, bijvoorbeeld om 112 te kunnen bereiken. Nu komt het te vaak voor dat er witte vlekken zijn. De overheid kan door dit in de vergunningen op te nemen ervoor zorgen dat telecomproviders hier aan gehouden worden.

Iedere Nederlander moet toegang krijgen tot breedbandinternet. Als telecomproviders zelf geen infrastructuur aanleggen mogen zij burgers die zelf een netwerk willen laten aanleggen niet tegenwerken. De overheid stimuleert de aanleg van nieuwe kabels door advies en waar nodig en mogelijk de inzet van middelen.

Voor een goed werkende telecommunicatiemarkt acht de SP het noodzakelijk dat er eerlijke concurrentie is. Zo moet er concurrentie mogelijk worden op de kabel.

Lees meer over:

Economie Overzicht van alle standpunten