kernwapens
Defensie

Kernwapens de wereld uit, te beginnen met Nederland

Officieel is het geheim, maar het is wel duidelijk dat er Amerikaanse kernwapens op Nederlandse bodem staan. Dat maken wetenschappers in de VS en activisten uit de internationale vredesbeweging op uit de kleine lettertjes van Amerikaanse defensieverdragen en andere officiële documenten.

Feiten en cijfers

Op vliegbasis Volkel liggen naar schatting tien tot twintig B61-atoombommen opgeslagen. Ook in diverse andere Europese NAVO-landen zijn bommen van dit type gestationeerd. Ze liggen in België, Duitsland, Italië en Turkije. Het zijn zogenaamde 'vrije valbommen', die door vliegtuigen afgeworpen moeten worden.

Nederland heeft de peperdure JSF (F-35) gevechtsvliegtuigen mede aangeschaft omdat die op termijn de gemoderniseerde kernbommen kunnen lanceren. De andere belangrijke reden om de JSF aan te schaffen is omdat de Nederlandse wapenindustrie van de productie kan meeprofiteren.

Wat moet er gebeuren?

Onze standpunten

1. Kernwapens zijn massavernietigingswapens en moeten zo snel mogelijk de wereld uit, om te beginnen uit Nederland en Europa. Ook de JSF mag geen kernwapens dragen. Een motie van de SP werd daartoe aangenomen.
  2. We ondertekenen het VN-verdrag voor het verbod op kernwapens. Op Nederlands grondgebied is dan ook geen plek voor kernwapens.
  3. De SP is en blijft tegen kernwapens en dus ook tegen de modernisering van kernwapens in Volkel. De F-16 wordt vervangen door de F-35 (voorheen Joint Strike Fighter). De atoombom die door de F-16 kon worden afgeworpen, de B-61-11wordt gemoderniseerd door de B-61-12. Die plaatsing draagt bij aan escalatie van een kernwapenwedloop in Europa. Een ander element is de plaatsing van Russische tactische kernwapens in Belarus. Beide ontwikkelingen zijn ongewenst.
  4. De modernisering van de Amerikaanse kernbommen in Nederland en het werken met de kernkoppen daarvoor, vindt plaats in Amerikaanse overheidslaboratoria. Bij onderdelen van het project zijn echter ook twee grote Amerikaanse wapenbedrijven betrokken, die om belastingredenen ook vestigingen in Nederland hebben. De SP wil een einde aan Nederland als belastingparadijs.

Wat jij kunt doen!

De SP is elke dag binnen én buiten de Tweede Kamer actief. Wij geloven dat politiek niet alleen maar praten moet zijn, maar dat je ook moet doen waar je in gelooft. Een beter Nederland is mogelijk!

Dus sluit je aan en word lid van de SP!

Word lid van de SP!

Of schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.