Euro

Alternatieven voor de euro

De SP heeft zich vanaf het begin gekeerd tegen de invoering van de euro, omdat wij inzagen dat een muntunie onvermijdelijk leidt tot verdere overdracht van soevereiniteit. Ondanks de grote economische, sociale en culturele verschillen tussen landen en tegen de wil van de bevolking werd deze munt er doorheen gedrukt. Landen verloren de mogelijkheid om eigen monetair beleid te voeren. Zuid-Europese landen zijn door de euro te duur geworden en zagen hun export dalen. Lagere inkomsten hebben in heel Europa geleid tot hogere begrotingstekorten. Overal in Europa betalen burgers nu de prijs voor de eurofiele illusies van bestuurders. Europa is hierdoor in grote problemen gebracht.

De SP maakt zich grote zorgen over de houdbaarheid van de euro op lange termijn. Daarom stellen wij voor dat er nagedacht wordt over alternatieven. Zodat áls het misgaat we niet totaal onvoorbereid zijn. Juist als je hecht aan samenwerking tussen landen binnen de Europese Unie dan is het niet slim om de euro heilig te verklaren. Als we moeten kiezen tussen het behouden van een munt die tot tweespalt leidt en de samenwerking in Europa dan kiest de SP voor het behoud van samenwerking. Daarom moeten we op zoek naar alternatieven voor de Euro.

Wat moet er gebeuren?

Onze standpunten

1. De euro is op termijn onhoudbaar, omdat de economieën van eurolanden te veel van elkaar verschillen. Die verschillen worden ook niet kleiner. We starten daarom onderhandelingen over ordentelijke ontvlechting en treffen voorbereidingen voor alternatieven die beter zijn voor alle economieën van de aangesloten landen.
  2. Nu eenzijdig uit de euro stappen is een dure en onzekere weg. Maar doorgaan met het huidige beleid is een potentieel doodlopende weg. Dat zal eveneens leiden tot de ondergang van de euro en gepaard gaan met grote kosten en economische onrust. Nederland houdt daarom rekening met een eventuele ontvlechting en bereidt zich daar op voor. De eurolanden maken een gemeenschappelijk plan om een ontvlechting van de Eurozone zo goed mogelijk te laten verlopen.

Wat jij kunt doen!

De SP is elke dag binnen én buiten de Tweede Kamer actief. Wij geloven dat politiek niet alleen maar praten moet zijn, maar dat je ook moet doen waar je in gelooft. Een beter Nederland is mogelijk!

Dus sluit je aan en word lid van de SP!

Word lid van de SP!

Of schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.