Echtscheiding en alimentatie:

Eerlijkere regels voor partneralimentatie

Meer dan één op de drie huwelijken eindigt in een scheiding. Jaarlijks maken meer dan 50.000 kinderen de scheiding van hun ouders mee. Een kwart van alle kinderen van wie de ouders scheiden, verliest op termijn het contact met één van beide ouders, in de meeste gevallen de vader.

Kinderen hebben – ook na echtscheiding - recht op verzorging door en contact met beide ouders. De SP is daarom voorstander van gelijkwaardig ouderschap en heeft het voor elkaar gekregen dat dit inmiddels ook in de wet verankerd is. Ouders zullen hierover met elkaar afspraken moeten maken. Komen zij er niet uit dan zal de rechter dat moeten doen.

Er is een wetswijziging nodig om de partneralimentatieregels eerlijker te maken. In de wet staat dat 12 jaar alimentatie betalen de maximumtermijn is, maar in de praktijk is dit de standaard geworden, terwijl dit in veel gevallen onredelijk lang is. Er moet beter gekeken worden naar alle omstandigheden in een bepaalde situatie. De wet moet maatwerk mogelijk maken.

Het heeft de voorkeur dat mensen er samen uitkomen, bijvoorbeeld in een partneralimentatieplan. In zo’n plan zou bijvoorbeeld opgenomen kunnen worden welke inspanningen de ontvangende partner gaat verrichten om zelf inkomsten binnen te krijgen en per wanneer. Ook zou afgesproken kunnen worden dat het alimentatiebedrag langzaam daalt totdat het na enkele jaren op nul uitkomt.

Als mensen er niet samen uitkomen dan moet de rechter de knoop doorhakken. De rechter moet dan onder andere gaan kijken naar het arbeidsverleden, de carrièrekansen, de leeftijd van de kinderen, en andere relevante omstandigheden. Het hangt van de omstandigheden van het geval af hoe lang alimentatie betaald moet worden, waarbij rekening moet worden gehouden met een maximumtermijn van 12 jaar.

Lees meer over:

Familierecht Overzicht van alle standpunten