Cultuur:

Geen bezuinigingen op cultuur en gratis toegang tot rijksmusea

De SP pleit voor een breed en toegankelijk cultuuraanbod. We stoppen met bezuinigen op cultuur. Marktwerking en sponsoring zijn nooit een waarborg voor een kwalitatief en afwisselend aanbod aan cultuuruitingen. Om vermarkting en verschraling tegen te gaan moet de overheid toezien op een breed aanbod.

De vaste collectie van rijksmusea moet gratis toegankelijk zijn voor Nederlanders, om te beginnen één dag per week. De rijkscollectie is eigendom van alle Nederlanders en er hoort geen kassa te staan tussen ons en deze prachtige collectie. Rembrandt en Van Gogh zijn van ons allemaal. Daarnaast moeten musea zich blijven inspannen om een breed publiek te bereiken.

De Nederlandse popmuziek kan een extra impuls goed gebruiken. Er gebeurt te weinig om poptalent te stimuleren. Succesvolle popmuzikanten hebben ook een economische betekenis, zeker wanneer zij internationaal doorbreken. Een speciaal fonds voor talentvolle bands geeft meer kansen aan de subtop. Lokale regelgeving kan waar mogelijk worden aangepast om livemuziek te stimuleren.

Lees meer over:

Cultuur Overzicht van alle standpunten