Belastingstelsel:

Voor een solidair belastingstelsel

De overheid moet belasting heffen om zaken als onderwijs, zorg, de wegen en de politie te betalen. De SP wil dat hierbij solidariteit het uitgangspunt is: de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Wie meer kan bijdragen, moet dat doen. En wie minder heeft, hoeft minder bij te dragen. Wat de SP betreft dient het belastingstelsel een grotere bijdrage te leveren aan het verkleinen van de inkomensverschillen. Dat doen we door de inkomstenbelasting te verlagen voor degenen met lage en middeninkomens. De hoogste inkomens gaan juist iets meer belasting betalen.

De rijkste huishoudens met meer dan een miljoen aan vermogen, gaan iets meer bijdragen. Dat geldt ook voor de grote beleggers die, deels onbelast, grote winsten op de beurs halen,

Multinationals betalen ten opzichte van burgers steeds minder belasting. We verhogen daarom de winstbelasting voor grote bedrijven. Het mkb kan juist rekenen op een stevige belastingverlaging.

Banken zijn met hun onverantwoordelijke gedrag medeverantwoordelijk voor de crisis die velen nog dagelijks voelen. We verhogen de bankenbelasting zodat zij meer gaan bijdragen.

Lees meer over:

Belastingen Overzicht van alle standpunten