Adoptie:

Laat kinderen zoveel mogelijk in oorspronkelijke omgeving opgroeien

Het belang van het kind moet bij adoptie altijd voorop staan en het uitgangspunt moet zijn dat kinderen zoveel als mogelijk in hun oorspronkelijke omgeving op kunnen groeien. Dat veel adoptieouders zich met hart en ziel inzetten voor hun geadopteerde kinderen valt alleen maar te prijzen, maar doet tegelijk niets aan deze uitgangspunten af.

Te vaak zijn er in het verleden dingen misgegaan bij adopties. Zowel bij binnenlandse adopties als bij interlandelijke adopties is gebleken dat het belang van het kind niet altijd voorop stond. De Nederlandse staat moet erkennen dat er in het verleden, onder het toeziend oog van de staat, zaken zijn misgegaan en moet betrokkenen hiervoor financieel compenseren.

Vooral bij interlandelijke adopties zijn de misstanden dusdanig hardnekkig gebleken dat de SP, in navolging van de commissie Joustra, pleit voor het stoppen met interlandelijke adopties. De Nederlandse overheid zou haar inspanningen wat de SP betreft moeten richten op het concreet helpen van de landen van herkomst met het opzetten van adequate jeugdbescherming.

Geadopteerden die hulp willen bij het zoeken naar hun wortels in de landen van herkomst moeten bij hun zoektocht kunnen rekenen op (financiƫle) steun van de overheid.

Lees meer over:

Voor eerlijk familierecht Overzicht van alle standpunten Verkiezingsprogramma