publicatie

Spanning mei 2012 :: Van Catshuisoverleg naar Kattenbak-akkoord

Spanning, mei 2012

Van Catshuisoverleg naar Kattenbak-akkoord

Waar de regeringspartijen VVD en CDA en gedoogpartner PVV na zeven weken onderhandelen niet in slaagden, lukte de Kunduz- coalitie (VVD, CDA, D66, ChristenUnie en GroenLinks) binnen een tijdsbestek van twee dagen wel: een akkoord bereiken over bezuinigingen van 12 miljard euro in 2013. Wat dit begrotingsakkoord waard is zal nog moeten blijken, want pas na de verkiezingen van 12 september zal de Tweede Kamer een oordeel vellen over de plannen en het is zeer waarschijnlijk dat de politieke verhoudingen dan heel anders liggen. Voorlopig is het dan ook niet meer dan een papieren overeenkomst om Brussel tevreden te stellen.

Tekst: Tijmen Lucie Infographic: Robert de Klerk

Terecht merkte politicoloog Philip van Praag in de Volkskrant op dat het kattenbak-akkoord vooral voldoet aan de wensen van de hoogopgeleide achterban van de vijf middenpartijen. Zo worden de bezuinigingen op milieu- en natuurbeleid teruggedraaid en de btw-verhoging op de podiumkunsten afgeschaft, maar er zijn geen afspraken gemaakt over het terugdraaien van de bezuinigingen op de sociale werkplaatsen. Ook bij de verhoging van de AOW-leeftijd is op geen enkele manier rekening gehouden met laagopgeleide werknemers, die over het algemeen meer fysieke arbeid verrichten, waardoor zij bij langer doorwerken een grotere kans lopen in de ziektewet te belanden.

Hiernaast volgt een overzicht van de belangrijkste maatregelen uit het kattenbak-akkoord, waarbij ook de teruggedraaide bezuinigingen uit het regeerakkoord zijn opgenomen.

Wetenschappers over het Kunduz-akkoord

Het ‘Kunduz-akkoord’ is eerder de bezegeling van de neoliberale dominantie, waarvan wat scherpe kantjes zijn afgevijld. De door de gedereguleerde financiële markten aangerichte schade blijft verhaald worden op de publieke sector, uit loyaliteit aan een Europees project dat neoliberale herstructurering combineert met een voorkeur voor technocratische besluitvorming. Met dit nieuwe midden zijn een socialer Nederland en een democratischer Europa verder weg dan ooit.

Econoom David Hollanders en socioloog Merijn Oudenampsen van de Universiteit van Tilburg in het NRC Handelsblad van woensdag 2 mei

Het valt niet te hopen dat deze gelegenheidscoalitie een blijvend stempel gaat drukken op de politieke verhoudingen in Nederland. Het zou kunnen betekenen dat de heilloze polarisatie van de afgelopen periode wordt vervangen door een nieuwe polarisatie tussen hoog- en laagopgeleiden. Daar kan Nederland niet veel beter van worden.

Philip van Praag, politicoloog aan de Universiteit van Amsterdam in de Volkskrant van 1 mei

Het kattenbak-akkoord voor 2013

(totaal bezuinigingen 11,845 miljard)