publicatie

Spanning augustus 2012 :: De belangrijkste thema's bij de verkiezingen

Spanning, augustus 2012

De belangrijkste thema’s bij de verkiezingen:

Zorg, economie en sociale zekerheid

Tekst: Arjan Vliegenthart

In aanloop naar de verkiezingen van 12 september wordt Nederland overspoeld door peilingen. Interessant voer voor politieke junkies, ook omdat uit onderzoek blijkt dat nieuws over peilingen ook weer invloed kunnen hebben op de voorkeur van kiezers. Maar het blijven peilingen, op 12 september begint iedere partij met nul zetels. Toch geeft kiezersonderzoek vaak een interessant inkijkje in onderliggende trends, iets wat waarschijnlijk van meer waarde is dan de vraag of een partij één zetel erbij krijgt of er één verliest.

Zo liet onderzoeksbureau TNS Nipo onderzoeken welke thema’s de Nederlandse kiezer belangrijk vindt. Een interessante studie, omdat verschillende partijen op diverse onderwerpen inzetten. Zo wil Geert Wilders bijvoorbeeld de verkiezingen tot een referendum over de Europese integratie maken en heeft D66 hervormingen tot centraal uitgangspunt gebombardeerd. Volgens TNS Nipo maakt de Nederlandse burger zich vooral zorgen over de economie, de zorg en de sociale zekerheid. Onderwerpen rond Europese integratie worden over het algemeen minder belangrijk gevonden en de islam lijkt bij deze verkiezingen als prominent onderwerp te hebben afgedaan.

Het belang dat kiezers aan de economie, de zorg en de sociale zekerheid hechten, biedt voor de SP extra perspectief. Juist op deze onderwerpen is een meerderheid van de Nederlandse bevolking het met de voorstellen van de SP eens. In de Spanning van maart dit jaar lieten we zien dat er brede steun is voor voorstellen om het eigen risico in de zorg aan te pakken, het ontslagrecht niet te versoepelen en de WW in stand te houden. Ook als het gaat om Europa is een meerderheid van de Nederlandse bevolking het met de standpunten van de SP eens. Een meerderheid van de Nederlanders is voor Europese samenwerking, wil niet terug naar de gulden, maar wil ook geen verdere macht aan Brussel overdragen.

Op al deze terreinen heeft de SP ook een goede track record. De SP heeft zich jarenlang ingezet om de marktwerking tegen te gaan en de patiënt centraal te stellen. Dat leidde dit jaar tot de aangenomen wetten-Kant, die paal en perk stellen aan de marktwerking in de thuiszorg. Op het gebied van sociale zekerheid is de SP uitgegroeid tot een belangrijke partner van vakbeweging, die binnen en buiten het parlement strijdt voor een goede bescherming voor werkenden (jong en oud), werklozen en gepensioneerden. En als het gaat om Europa was de SP de drijvende kracht achter het ‘nee’ tegen de Europese Grondwet die de macht van Europa verder wilde uitbreiden en de invloed van grote ondernemingen en de vrije markt nog groter wilde maken.

Daarom kunnen SP’ers met overtuiging de straat op. Maurice de Hond peilde onlangs dat een op de drie Nederlanders overweegt – onder bepaalde omstandigheden – op de SP te stemmen. Dit betekent dat veel burgers welwillend tegenover de SP staan. De uitdaging in deze campagne bestaat er dan ook in deze welwillende mensen zoveel mogelijk te spreken en ervoor te zorgen dat hun sympathie op 12 september in een stem wordt omgezet.