PS2019
Democratie

Een bindend correctief referendum, zodat politici beter moeten luisteren

Mensen moeten meer te zeggen krijgen over de inrichting van onze samenleving. De meeste mensen willen ook meer te zeggen hebben over belangrijke politieke kwesties. De SP heeft veel voorstellen om onze democratie te versterken. Door mensen meer zeggenschap te geven over de politiek, door invoering van een correctief referendum.

Met het bindend correctief referendum kunnen mensen een referendum organiseren om een bindend oordeel te geven over een recent aangenomen wet. Zo kunnen wetten die slecht zijn teruggestuurd worden naar de Tweede Kamer. Politici zullen hierdoor bij het maken van wetten beter moeten luisteren naar de bevolking.

Feiten en cijfers

73% van de Nederlanders is voorstander van een bindend correctief referendum.

Twee derde zegt dat een bindend correctief referendum kan bijdragen aan hun vertrouwen in de politiek.

De SP staat niet alleen. Ook verschillende staatscommissies pleiten voor het invoeren van een bindend correctief referendum.

Wat moet er gebeuren?

Onze standpunten

1. We willen Nederland radicaal democratiseren. Niet politici maar burgers horen het laatste woord te hebben. Te vaak zien we bestuurders dingen doen waar mensen nooit voor hebben gekozen. De bevolking krijgt het recht om de politiek terug te fluiten, op het moment dat die besluiten neemt die mensen echt niet willen. Een bindend en correctief referendum op nationaal, provinciaal en lokaal niveau is een speerpunt van onze partij.
  2. Ook als internationale verdragen worden gesloten die onze eigen soevereiniteit raken, worden die in een referendum aan de bevolking voorgelegd.
  3. We geven bewoners echte zeggenschap over hun buurt, hun eigen leefomgeving. Participatie of inspraak wordt nu te vaak niet serieus genomen door gemeenten en/of initiatiefnemers en moet daarom beter verankerd worden.
  4. Bewoners die zelf voorzieningen als ontmoetingsplekken of parken willen inrichten en beheren moeten daar financieel en organisatorisch toe in staat gesteld worden en worden altijd verkozen boven organisaties van buitenaf.

Wat we doen!

SP-leider Lilian Marijnissen vertelde in het debat over het bindend correctief referendum waarom de SP het referendum belangrijk vindt. Bekijk het hieronder terug.

Bekijk hier hoe wij al meer dan 20 jaar mensen een stem geven via het referendum.

Naar de tijdlijn

Wat jij kunt doen!

De SP is elke dag binnen én buiten de Tweede Kamer actief. Wij geloven dat politiek niet alleen maar praten moet zijn, maar dat je ook moet doen waar je in gelooft. Een beter Nederland is mogelijk!

Dus sluit je aan en word lid van de SP!

Word lid van de SP!

Of schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.