Red het Citadelhofje!

x

Ja, ik steun de actie om het Citadelhofje te behouden en blijf graag op de hoogte!

Red het Citadelhofje!

HELP MEE HET CITADELHOFJE TE BEHOUDEN

Al 100 jaar staan ze er, de huisjes aan de Citadellaan, in de volksmond liefkozend het Citadelhofje genoemd. Het zijn 15 knusse huisjes aan een gezellig hofje.

Nu moeten de huizen gesloopt worden voor de nieuwbouw van het Designmuseum.

Wij willen dat bewoners niet hoeven te wijken voor de nieuwbouw EN dat dit 100-jaar oude stukje Den Bosch behouden blijft!

Help de bewoners hun huis en hun thuis te behouden.

Het kan nu ook anders! Sinds 26 maart 2023 is het pand aan de Schapenmarkt 2, beter bekend als het voormalige V&D pand, beschikbaar. Als het Design Museum dan écht moet verhuizen, kies dan voor deze goed bereikbare plek, in plaats van ver buiten het centrum. Zo laten we ook onze lokale horeca en winkeliers profiteren.

Met ons haalbare alternatief zorgen we ervoor dat:

• Het 100 jaar oude Citadelhofje blijft bestaan en bewoners hun thuis niet verliezen
  • Het Design Museum kan verhuizen, mocht dat echt noodzakelijk zijn
  • Het lege voormalig V&D pand een langdurige en passende invulling krijgt

Ik steun deze actie!

De ene bewoonster woont er al 50 jaar,  de ander nog maar 2 jaar. De één een echte Bossche, de ander komt uit een ander land. De één jong, de ander wat ouder… Een divers, maar heel hecht gemeenschapje. ‘Het is als een familie’, ‘iedereen staat voor elkaar klaar’, ‘fijn om zulke lieve en behulpzame buren te hebben’, zijn veelgehoord. Iedereen woont met veel plezier aan het Citadelhofje.

Het college van D66, VVD, CDA, GroenLinks, Rosmalens Belang en PvdA willen de sociale  huurhuizen aan het Citadelhofje opofferen voor de nieuwbouw van het Designmuseum (kosten €43,6 miljoen). Dit mogen we niet laten gebeuren! Er is een enorme woningnood, de wachttijd voor een sociaal huurhuis is nu al ruim 9 jaar. En in tijden dat bijna iedereen moet bezuinigen en velen niet rond kunnen komen, door bijvoorbeeld een hoge energierekening, is deze geldverspilling niet uit te leggen.

Het museum staat nu naast het Noord Brabants Museum, dat moest per se. Dat leek o zo handig. Nu, nog geen 10 jaar later, moet het alweer verhuizen voor €43,6 miljoen naar een plek waar sociale huurhuizen staan.

Als het dan zo nodig naar een andere plek moet, laat het college dan kiezen voor het voormalige V&D pand aan de Schapenmarkt 2.

Wij roepen het college van D66, VVD, CDA, GroenLinks, Rosmalens Belang en PvdA  op deze plannen terug te draaien en het Citadelhofje te behouden!